Nyheter och uppdateringar

STÅLBÅTAR TILLVERKADE PÅ LIDWALLS I LEKSAND 1945 - 1987

Spaningsarbetet fortsätter!


Senaste nytt från Lidwallsbatar.se

Över 70 år sedan den första, 30 år efter att den sista lämnade Övermo så fortsätter Lidwallsbåtarna och intresset att gå Full Fart Framåt!
Redaktionen känner Glädje, Respekt och Förundran inför detta faktum.
Vi hade i juni 2012 uppnått 395 st. dokumenterade båtar.   När 2013 var slut kunde vi summera 470 st.  2014 slutade  med 497 st, 2015 stannade räkneverket på 531 st. Vi har länge trott att kurvan kommer att plana ut men inför nyåret 2017 hade vi 556 st. 2017 hittade vi flera tack vare arkivfynd i Sjöistoriska Museet och Norsk Skogsmuseeum och givetvis via läsekretsens vakna spanande. Summan inför 2018 blev 577 st dokumenterade båtar. Året 2018 slutade på 587 st I december 2019 kunde vi räkna in 610 st.
I december 2020 hade vi dokumenterat 622. 
Året 2021 gav ytterligare 7 båtar, noteringen blev 629!
I slutet av 2022 har vi 638 st. Två nya från Norge gläder oss extra! Tack Ståle!
Mindre än 200 kvar men det är som i Tractor Pulling - det går tyngre på slutet.

2020 fick vi ställa in Lidwallsbåtens dag på kajen och körde istället ett mer intern evenemang med konvoj på Österdalälven med utgångspunkt DFF' s Övermo Varv. Det blev  blev en succé att upprepa! Så 2021 gjorde vi det igen och så har vi oss en tradition!
Kolla fliken för alla roliga event vi deltagit i.
Även i år så växer gruppen av intresserade på Lidwallsbåtar på Facebook . Vid årsskiftet 2020 -21 uppe i 980 st.  December 2022 är vi över 1 100!

Sidan vi lanserade 2020 om  Dalälvarnes Flottningsförenings 100-åriga verksamhet har vuxit rejält i omfång och trafik! Vartefter folk runt Siljan tar del av historien så växer också inflödet av bilder och berättelser! Läs om båtar, metoder och historier under adressen dalaflottning.se . Flottningen lades ner 1970, färre och färre ögonvittnen finns kvar. Redaktionen och vänner känner det angeläget, intressant och roligt att samla det som finns. Småbåtarna kan vi ju sedan något år presentera här på sidan under rubriken "Dalälvarnes Flottningsförening /Övermo varv Småbåtar dokumenterade av A Winter" på startsidan men nu siktar vi högre!

Kontakta oss

Fortsätt därför att e-posta in bilder, nya som gamla, och uppgifter om kända och ännu oidentifierade båtar till oss. Vi har ca 4000 besökare i månaden och tar gärna in annonser från sponsorer.
Redaktionen bekostar lejonparten av hemsidan med egna medel, så vill ni stödja verksamheten ekonomiskt tar vi tacksamt emot ett bidrag - kontouppgifter Här

Nyheter

Datum Uppdatering

2023
01 29

Janus, den gamle skälmen, öppnar och stänger himmelens portar. Ett ansikte blickar bakåt in i det förflutna, ett in i framtiden. Så har även redaktionen tillbringat månaden som bär hans namn. Som vanligt egentligen.
Vid otjänlig väderlek har det tittats bakåt på gamla bilder. Spanaren Eric Hektor skickade en bild på BV 4 nr 374 DELLEN från 70-talet när hon rangerade timmer i Andersbosjön.
Om f.d. kollegan och namnen Motorvarpbåten nr 292 DELLEN 9 kan vi också berätta med nygamla bilder på från när det begav sig.

Januari bjöd även på fint fotoväder. Helena Lundgren Landin med sinne för skönhet och blick för bilder fångade BV 10 nr 172 172:an i den bleka Säfflesolen!

Men vårkänslor och framtidstro spirar även i januari. Vid minsta lilla plusgrad har redaktionen vänt ansiktet framåt mot sommaren och t.ex rustat BV 4 nr 687 MARTIN.  Även om just ansiktet varit täckt av en svetsskärm och även om resten av kroppen understundom vikts dubbel i krävande under-verk.  

Till sist (ännu) en glad nyhet från Norge och Ståle Elverhøi! BV 12 nr 246 KVEMU blev fångad på bild under sin aktiva tid!  KVEMU är  uppkallad efter de två sjöar som fick dela på hennes insatser. Stort tack till Ståle! Vi börjar året med att räkna 639 st identifierade båtar!

2023
01 15

Nytt år, nya nyheter och ett nytt ord!
På Spanarna i P1 i fredags satte man namn på oss som är intresserade av gamla företeelser som vi knappt /eller inte upplevt själva. Till exempel ungdomar som börjat använda Morsealfabetet eller Tik-Tokar DVD-menyer som var före deras tid.
Eller som vi som gillar gamla båtar och motorer som få av oss upplevt när de var nya.
Vi kallas NOSTALGONAUTER! En titel att bära med stolthet. Nostalgiker är de som längtar tillbaka till det man tidigare verkligen upplevt. Fint det också.

I november fick ni träffa BV 20 nr 454 CHARLIE. Nu är hon blästrad och målad! Traktorbåten typ 2 nr 563 DOGGEN ligger ute på blocket till försäljning. Vi har dessutom en ny nostalgonaut-bild från tiden i Forsse kraftverksdamm.
Har du tänkt på att nästan alla bilder från flottningsepoken är tagna i bra fotoväder vilket ytterligare eldar på romantiken hos oss som aldrig var med om spöregn, drivis och sura raggsockor?
Mästerspanaren Eric Hector inkom med nya fakta och bilder på BV5 nr 577 WILGOT. Däremot har red ingen susning om vart båten tagit vägen eller var hon finns idag. Vet du?
Gamla fina motorvarpbåten nr 251 BJÖRN har fått lite invärtes fix
Däremot vilar inget patinerat skimmer över följande båtar, de är i god form och i yrkesmässig drift fortfarande! Dock med en stolt historia från flydda tider.
Sjötraktorn nr 701 ARVID har bespanats på jobb i Västerås.
Från samma spanare Svenblad kommer nyheter från Bogserbåten nr 603 SILJAN II / SKALLÖ. Också hon i Västerås. Nu i Svenblads flotta. Vi har också en ny bild från 1974 där hon pustar ut efter Ölandsbrobygget på Kummelnäs varv.
Även Bogserbåten nr 360 LÅNGÖN är i Svenblads ägo och har avfotograferats i Västra Aros.
Lite närproducerat och två verkligt hållbara fartyg:
Gröna bolagets bogserbåtar  nr 523 AXEL och nr 416 ERIK passerade redaktionens bakgård häromdagen. Efter att ha äskat redaktionen (och slussvakten) om passertillstånd körde Marcus Busch förbi det snyggaste han kunde!

Nostalgonauter i alla länder, förgrenen eder!

2022
12 29

Ännu ett roligt år med lidwallsbatar.se är slut!


Hemsidan

Många nya läsare här på hemsidan, Facebookgruppen räknar 1 124 medlemmar och nya strömmar ständigt in. Ett mått på hur vi löser vår uppgift är antal identifierade båtar, det vill säga båtar vi vet mer om än bara infon på tillverkningskortet. Vi har trott att det skulle sina ju närmare de 802 möjliga vi kom. Men i år har vi hittat 9 båtar till och är uppe i 638 st. Inflödet har skett via Facebooksidan, mailkontakter, egen forskning etc.
Vi
har investerat i större utrymme på webhotellet och också utbildat oss själva på en webdesignkurs. Så på internet rullar det på rejält!

”Katthemmet
Mycket sorgligt är det när vi får höra att en Lidwallsbåt gått till skrot. Det hände ett par gånger under året. Ganska sorgligt är det när båtar ligger och förfars i terrängen eftersom vi vet att det finns intresserade som vill ta hand om dem. Att allt är räddningsbart vet vi av egen erfarenhet.
Vi lyckas ofta förmedla kontakter mellan passiva båtinnehavare och seriösa objektssökare. I några fall har vi tagit oss an båtarna själva för att ge dem ett nytt liv. Det är ju så sjukt kul att få puttra iväg i en upprustad raritet!  Hör av dig till oss om du har funderingar.
Även här ser vi att vi blir mer och mer kända. Båtägare som vill ge sin båt ett bättre öde hör av sig till oss och vill sälja. I något fall har det rört sig om uttalade donationer till vår verksamhet. Glädjande och ansvarsfullt!
Dessutom har vi kära vänner som också stödjer oss med sakkunskap, swish och sponsring. Varmt tack, det gör stor skillnad!

Utflykter
Utöver våra egna upptåg och utflykter får vi också inbjudningar till entusiastträffar och föredrag. Vi har medverkat vid t.ex. Sicklaslussens dag, Flottningsbåtens dag i Karlstad, SIljansfors Skogsmuseum, Sveriges Ångbåtsförenings sommarmöte. För att inte tala om vår egen Lidwallsbåtens dag som bara blir roligare och roligare! Boka in lördagen den 5 augusti för då blir det åka av!

Vi ser fram emot 2023 med mer av allt ovanstående!
Men
framförallt att du fortsätter att läsa och uppskatta det vi uträttar. 
Tack för 2022 och
Gott Nytt 2023 önskar Anders och Mats


Foton Lasse Fabrikörn Gudmundson

2022 12 11

Idag är en adventssöndag olik andra. Det är nämligen tredje. Det glider mot jul.
En oväntad och glädjande klapp kom till Daniel Näsman och indirekt till redaktionen - BV 10 nr 94 NÄTRAN blev K-märkt såsom varande kulturhistoriskt värdefull. Det är Statens Maritima och Transporthistoriska Museer som gör bedömningen och delar ut utmärkelsen K-märkt fartyg. En skaplig utveckling från att ha legat sönderrostad så in i vassen i Härnösand till detta kulturella finrum. Vi har också delat upp bildmaterialet i tre flikar så att du kan avnjuta renoveringsarbetet för sig och därpå följande äventyren för sig.
Redaktionen har också en ansökan inne om K-märkning på en av de egna ägandes båtarna. Eftersom vi hyllar principen Värp först - Kackla sen så ber vi att få återkomma till sommaren med vår illa dolda stolthet. 
Ännu en julklapp kom från Ståle Elverhøi i veckan.  Igen! Förra uppdateringen berättade vi om BV 15 nr 96 LAKSJØN som han nosat upp. Nu kan vi höja räkneverket till 638  dokumenterade i och med kunskapen om BV 10 nr 163 KOBBEN.
Vi har ju också en liten väntrumslista med Okända båtar. Lidwallsbåtar vi fått nys om men där vi inte säkert vet vilken individ hamnar där. Medelst inre spaning nu lyckats flytta tre båtar ut i nummerserien!
BV 15 nr 494 såldes till Lule älvs Flottningsförening 1962.
BV 15 nr 522 såldes till samma kund 1963
BV 15 nr 484 och 485 såldes till SCA 1961. Där vet vi inte riktigt vem som är vilken, endast motornumren skiljer men de är mer kända än o-kända tack vare nya uppgifter.
Vi kan också presentera en gammal bild på Traktorbåten nr 545 TRAKTORBÅT 1 när hon var i drift.
Urban Sondell äger ju också en Traktorbåten nr 574 STORA men till vardags finåker han med BV 5 nr 608 TUNABERG. Nu har hon kommit ur sjön för i år.
Sammalunda har också BVV4 nr 189 INEZ
Kvar i sjön har vi BV 18 nr 228 AXEL. Stämningsfulla bilder utlovas..
Och kvar i båthuset men sannolikt för sista vintern ligger det fantastiska projektet BV 18 nr 205 BOGESUND. Pannan på plats, fernissan påstruken, redaktionen har provfikat salongen . MVG!
Ha en fortsatt fin adventstid. Har ni julklappsbekymmer så är ju medlemskap i Sjöräddningssällskapet en uppskattad gåva. Eller varför inte en Lidwallsvimpel?

2022 11 20

Visst gör det ont när knoppen brister? Vi fick ett tekniskt problem med hemsidan förra veckan. Det gick inte att ladda upp nya bilder! Problemet uppstod på en av reds nya datorer men var inte bättre på någon av våra andra. Vi bankade våra ädla pannor  i tangentbord, väggar och i varandras. Efter en kopp kaffe ringde vi webhotellet. - Ni har slut på utrymme men ni kan få köpa mer!  Lättade i sinne och plånbok laddar vi nu friskt vidare med historiska och dagsfärska bilder!
Samtidigt är det en angenämt problem. På de snart 14 år vi drivit sidan har mängden  insamlade alster gått från Small till JätteLarge! Tack vare er läsare och spanare!

Vi firar med en ny båt som Ståle Elverhøi hittat i Norge! BV 15 nr 96 LAKSJØN och vi räknar 637 av 801 båtar identifierade!
En annan gammal fin originalare har kommit i drift efter 13 år på land. Skåda BV 20 nr 454 CHARLIE II gott folk! Kolla styrhytten! Hos några av oss betyder 454 Big block, (ni andra får väl googla) här är det om inte V8 så i alla fall R3. Heavy duty hela vägen!
Några reparenter som passerade Övermoverkstaden fick så övergripande ombyggnader att de förärades med eget tillverkningsnummer. Mest bekant för oss är Varpbåten nr 206 GERDT som nu får styrhytten varsamt modifierad.
Varpbåten BULLER fick däremot inget nummer men väl en DFF-inspirerad styrhytt och bättre personalutrymmen. Vi har nya bilder på GERDT och nygamla på BULLER.
DFF-båten ANDERS fick heller inget nummer eftersom hon ju byggdes i andra änden på byn hos DFF. Vi intresserar oss ändå fördomsfritt för dessa fartyg och har uppdaterat uppgifterna om ANDERS.
Nummer och namn i vanlig ordning BV 10 nr 362 STAREN som flyttade söderut nyligen. Nu är hon torr om magen.
BV 4 nr 468 FORSSJÖ BRUK som redaktionen hemförde fick ju problem på sin premiärtur på Österdalälven. Sven-Erik assisterade förtjänstfullt med BV 4 nr 374 DELLEN. Det ska han ha tack och en publicerad bild för! Till det kommer den djupt kända glädjen när en bogserbåt får göra rätt för namnet. En glädje som dämpar det mesta av medlidandet med den nödställde. Kapten på Klacken kan intyga.
Tilläggas kan att redaktionsbåten som lystrar till FORSSJÖ BRUK nu är fixad och kurrar som bara en 2-cyl Deutz kan.
Fortsätt att skicka in bilder! Vi har ohyggligt gott om plats!

2022 11 06

Snabb var hon inte , BV 12 nr 87 TIMMERLISA , folkhumorn på Skutuddens såg kallade henne gemenligen för TIMMERLUSA. Nu en fin ångbåt men vi kan visa bilder från tiden hon stretade runt på sågen.
Hur Bogserbåten nr 597 KNUFFE hade det på jobbet kan vi också visa! Det är så kul när läsare städar sina lådor och gör sig det lilla omaket att sända oss bilderna!

Kul också att få nytagna bilder på hur kulturarven framlever sina dagar. Ingen behöver längre sväva i okunnighet om hur BV nr 272 HENAN III svävar, eller hur landningen gick. Därom är vi tacksamt underrättade!
Inte heller behöver vi ligga vakna och grubbla på hur det gått att byta motor i BV 15 nr 174 LILLA TRÅGET.
DFF båten ANTON då? Vadan och varthän? Vi vet!

Men det är inte bara lådor som behöver städas. Red har sedan en tid vädjat om att inte låta ogjorda projekt ligga och skräpa på ägorna. Bättre att låta dem gå vidare till nya krafter. Det behöver inte nödvändigtvis vara till redaktionen även om vi älskar't.
Vi har ju fått förtroendet att förvalta, förvandla och färdigställa BV 4 nr 468 FORSJÖ BRUK och BVB 10 nr 194 BILL. I efterforskningarna runt den förstnämnda befanns det att bruket haft ytterligare en BV 4. Filip som hade den bakom huset  hade också annat för sig och tog det hedervärda beslutet att hugga fram båten och låta redaktionen ta över. Nu förfogar vi redan över sammanlagt sju båtar, men en till slinker ju alltid ner. (Måhända även iväg i något fall?)
Nämnd efter Lidwallsbrodern som tog fram BV 4:an heter hon nu BV 4 nr 687 MARTIN och ska i sjön till midsommar.
Och mitt i alltihopa har vi frotterat oss i foton från sommarens fröjder på Lidwallsbåtens dag 2022.
Om sex månader är det maj igen!

2022 10 23

I, det får man ligga! Om inte i sjön,  när omständigheterna så medger, så  i med omvårdnad, reparationer och andra underhållande verksamheter.
I Siljan låg fina Ferrina 32 nr 783 MICHELLE sist vi kollade.
I Österdalälven låg Högsjöbåten nr 799 ULLA BRITT. Hon ses understundom hösta upp fisk på Österviken vilket var syftet med utförandet av den robust rymliga styrhytten.
I Kummelnäsviken låg varvets egen Bogserbåt nr 791 KUMMELNÄS II och väntade på uppdrag när red var i faggorna. 
En som snart skulle dras upp där var fd. Varpbåten nr 195 ISAK.
I med underhållet verkar ägaren till BV 10S nr 125 OR II ha legat. Färska bilder vittnar om en välhållen båt!
Fartygsfotografen Christer Samuelsson ligger också i och fångade  Hamnarbetsbåten nr 725 VITSGARN. Nu vackert höstfärgad och vit bara till namnet.
GW-rederiet, vars skogsfynd BV 5 nr 103 FEMMAN fyller 17 månader firar och fröjdar sig. Nu sitter en ny bränslepump i och en sista hösttur fick testa tekniken. Glada tutade de sedan upptaget och klart slut i Västanvikshamnen.
Reds egen SV3 nr 293 VB 13 kan också sedan en vecka betecknas som oi.

2022 10 09

Det rustas och renoveras runt om i riket!
I ett tält vid Norrviken gör Ottar Magnus nya framsteg med sitt projekt BV 18 nr 205 BOGESUND. Alldeles upp åt väggarna snyggt och något täckt har blivit otäckt.
Fritidsbogseraren nr 668 DROTT har dockats på Galärvarvet. Nu har hon dockat ut, mätt och tjock. Eller hur det nu var?
Varpbåten GERDT nr 206 med skrov från 1904 får en översyn av styrhytten men körde ändå med på Siljans Fartygsförenings höstträff ehuru utan make-up.
Nyhetens behag och pionjäranda präglar jobbet med de nyförvärvade BV 10:orna
nr 299 BRUNO
nr 223 KLUBBEN
och vår egen nr 194 BILL.
Bra idé är att ha en plan för i vilken ordning saker och ting ska tas. Många kortsiktiga mål ger frekvent framgångsglädje.
Det vet t.ex Anders Blom som i etapper fixat upp BV 4 nr 189 INEZ och fått henne i och ur sjön för andra året nu.

Redaktionen hade ju förmånen att få åka med Militärarbetsbåten nr 734  MOLLY härförleden bland de andra historiska fartygen i Galärvarvet vid Vasahamnen. Kort därpå passerade Hans Lennart Ohlsson Arnöleden och kunde rapportera att Militärarbetsbåten nr 800 GNIDDE var i god form och i tjänst.

Fortsätt så, hörni kära vänner. Och tröttnar du helt - Sälj!

2022 10 02

Tillåt oss att denna vecka uppdatera dig på redaktionens förehavanden. Vi har ju några egna ägandes båtar, även om vi betraktar alla Lidwallsbåtar med samma moderliga kärlek. Men vi är ju bara enkla människor med behov och drifter. Slår bara driften till så nog kan vi knåpa ihop ett behov.
Vi behövde ett gemensamt räddningsprojekt att jobba med i vinter. Övriga här uppräknade båtar är ju i dugligt skick och i sjön.
I en vacker skogsbacke i en förort till Arvika hämtade vi i veckan hem BVB 10 nr 194 BILL. Mycket mekaniskt jobb, en hel del målning men ovanligt lite plåtjobb.
Veckan innan hade den ene av oss lindrat saknaden i hjärta och hemmahamn efter BV 10 nr 94 NÄTRAN. som tagits i bruk av sin nye ägare. Trösten bistods av  BV 4 nr 468 Forssjö Bruk och driften stillades, tillfälligt i varje fall. Även där förknippat med en vacker resa i höstlandskapet. Bara en sån sak?
Samma redaktionshalva har de senaste vckorna rönt vågbrytande framgångar i sin andra ägarkonstellation GW -rederiet. Han och Fabrikörn fick rejäl sprutt på BVV 5 nr 103 FEMMAN. I flera minuter! Ständigt detta bränsle.
BVV 4 nr 293 VB 13 har blivit vår eventbåt. En riktig publikmagnet med sin lilla tändkulemotor och händiga format för landtransporter. Hör av dig om du har något kul på gång!
Snäppet större men likafullt händig är BV 5 nr 259 KLACKEN. Hon får ligga kvar i sjön tills isen lägger sig. Luft fryser inte.
Den första båten redaktionen hade ägarskap i var BVV 10 nr 254 SIGVARD. Hon brukas vid högtidliga tillfällen som t.ex den nyligen timade träffen för Siljans Fartygsförening.
Jo sen har vi ju varsin Högsjöbåt också för privat bruk. Ferrina 28 nr 681 MAIRELL och F 28 nr 755 KARIN. Båda är upptagna för i år. 755 KARIN med ett nytt spinoff-filter från Näsman Marin. Första provturen bådar gott inför nästa säsong. 
Det var väl alla? Känns tunt. En till kan man nog alltid hantera.

2022 09 25

Tre saker som är riktigt kul och tillfredställande för redaktionen och alla inblandade:
- Det är kul att se alla fina sommarbilder på glada lidwallsbåtsägare som donar och bevarar sina båtar och sen förgyller sina lediga dagar. Som t.ex
BVV 10 nr 153 ALFRED  på finkörning i högsommaren.
DFF PELLE pryder Västerdalälven med sin stilrena överbyggnad och
Salongsferrina nr 684 BELLONA som nyttjas flitigt i de vatten som omger Huvudstaden.

- Lika kul är det att se när gamla fina båtar fortfarande kan göra rätt för sig i yrkesmässig drift. Som t.ex. Militärarbetsbåten nr 727 FOLKE , Magnus Larson såg henne streta på i Kungshamn härförleden.
BV 18 nr 228 AXEL brukar också få jobba. Vad hon gjorde i Hjelmare Docka förtäljer inte historien. Det är ett vatten som lämpar sig utmärkt för nöjesturer också. Redaktionen vet!
Norells Maskin och Mekaniska AB i Blötberget knegar på med sina lidwallsbåtar. BV 15 nr 412 ALIDA är också en kär stamgäst på Lidwallsbåtens dag.
BV 18 nr 613 HOLMEN är i full drift på allehanda projekt.
Nu senast fick BV 20 nr 318 Letssjön agera pråm
I Umeå har ett annat entreprenadföretag köpt BV 20 nr 359 FALKEN. Det ska bli intressant att följa framgångarna med renoveringen!

- Mycket tillfredställande är det också när lidwallsbåtsägare överlåter vårdnaden när livet går vidare och förhållanden ändras.
Som med Okänd 38 BV 10 som fick en ny glad ägare i Molkom!
Eller  BV 10 nr 335 som nyss nämnde Norell, trots en enastående kapacitet betraktade som avstannad i upprustningen p.g.a andra prioriteringar. Nu har Anders i Lesjöfors tagit ett stort kliv framåt med ett mycket gott plåtarbete!

Sen är vi förstås hysteriskt glada över att du följer oss, bidrar med bilder och förefaller att ha utbyte härav!

2022 09 04

Opinionsmätningarna står som spön i backen. "Vad skulle du välja om det var val idag? " 2009 hade 10 st runt Siljan valt Lidwallsbåtar, 2019 var det 29. Nu har vi tappat räkningen någonstans runt 35. En bubblare bland sjöar är Van i Vansbro kommun. Idag har välja-lidwallsbåt-viruset spritt sig dit, den senaste mätningen visar på tre!
DFF Bertil har kommit i skick och i Van.
BV 5 nr 260 VANDALEN har transfererats från Siljan och bytt namn från JIM.
Vi håller samfällt tummarna för att BV 4 nr 720 VAN också ska få ordnig på maskinen och komma i nämnda sjö till nästa år! Vi lämnar därmed Van, lättade över att ha avhållit oss från vanvördiga ordvitsar som annars är vansinnigt vanprydande.

I Vänerns vatten på Uddeholms Skoghallsverken jobbade BVB5 260 VANDALEN och vår BVB 5 nr 259 KLACKEN. Där gick också BVB 10 223 KLUBBEN som nu bytt ägare. Daniel Bergman i Säffle planerar att återställa henne i originalskick med Sefflemotor, så klart! Om korvkiosken kommer tillbaka är okänt för red. (Vidare är ju Vänern även världsberömd för alla vänner som valt varpbåtar)
Den stora fina varpbåten nr 316 HENNAN IV heter nu REX och verkar vara i utmärkt form i Östersjön. Ett vatten som konungen själv väljer att bada i, vad vi vet.
BVB 4 nr 628 var dömd till en tillvaro som pråm, på land tills Felix fick fatt på henne. Nu gör han ständiga framsteg bl.a som durkdriven snickare.
BVV 4 nr 595 TITANIC II fullgör däremot sin uppgift genom att ligga startklar på land vid Spjutmosjön. Tack Jon som uppdaterat oss med bilder.
Och tack alla andra som skickar bilder och uppdateringar.
Detta var vad vi valde idag.
Inget lätt val det heller, i det stora parti bilder som stoppats i redaktionens urnor!

2022 08 28

Sorgeliga saker hända än i våra dar minsann. När redaktionen ringde igenom kortlistan på möjliga vinterprojekt befanns BVV 10 nr 12 vara skrotad! Levererad till Billerud 1947 med en Sefflemotor som dock överlevt. Harmligt harmligt.
Bara att bryta ihop och gå vidare med lite trevliga nyheter
Två reportage från nyligen timade veteranbåtsträffar:
På Lidwallsbåtens dag kom den i Dalarna världsberömde reportern Jon Norberg och gjorde ett knäck för tidningen Dalabygden.
Sicklaslussens dag där vi deltog med SV 3 nr 293 VB 13 gjorde vi själva ett insidereportage.
På Sveriges Ångbåtsförenings årsmöte i Ornäs, där VB 13 också med som gubbåtel dök också den fina varpbåten nr 352 FLYSELET nu GRETA upp. För egen ångmaskin. Vi har också bilder på när hon var verksam, intressant korsning av Rossöns design och Lidwalls bygge!
Ångpanna har också Gunnar Lidwalls eget specialbygge nr 60X RAN begåvats med.
En som undgått nr 12´s oblida öde och fått ny kraft och nytt liv är BB 15 nr 202 FRYKEN. Vi har med intresse imponerats av insatserna som gjorts för att få henne i skick. Nu är hon åter arbetsbåt!
Så ska dom tas!

2022 08 13

Redaktionen jobbar vidare och så våra följare och läsare. Vi har genomfört en verkligt blöt men ändå välbesökt " Lidwallsbåtens Dag 2022 " Mer om detta kommer längre fram i höst.

En gammal dröm som gick i uppfyllelse 2022 var att befara Hjelmare kanal medelst små varpbåtar. Läs om detta äventyr här! Från Halmstads Hamn kommer nyheter om deras redan 1958 inköpta BVV 10 nr 387 Viola. Vi räknar upp till 635 st identifierade och dokumenterade båtar.

2022 07 24

Redaktionen jobbar 24/7.
Nå ja. Men idag den 24/7 har vi i alla fall jobbat på lite. Men några belägg för dygnet-runt-jour finns det. Ständigt på tårna för att besvara frågor och ta emot svar från läsekretsen. Nu på sommaren blir det mer åka Lidwallsbåt än dokumentera, ska erkännas. Förliden söndag hade vi dock äran att få berätta om Lidwalls historia på Siljansfors Skogsmuseeum i Mora. Dubbla föreställningrar med trevliga och nyttiga kontakter. Gott käk var det också!
Lördagen den 23/7 var BVV 4 nr 293 VB 13 dragplåster på Svensk Ångbåtsförenings årliga sammankomst som i år avhölls i Ornäs. Åtskilliga ångåkare uppvisade alla kända tecken på svåra habegär efter vår lilla tändkulebåt. (Vilket de inte hade något för.)
Annars är det full fermitet i läsekretsen!
Jobbet med BVV 4 nr 628 rullar på. 
Nya bilder på BV 15 nr 347 BYSJÖN är i full verksamhet på sin nya älvsträcka.
BV 15 nr 174 LILLA TRÅGET har också flyttat på sig och kommit i sjön. Desvärre upp på land igen efter motorstrul.
Två båtar som är på äktenskapsmarknaden är BV 15 nr 285 EKLABO och BV 12 nr  201 ROBIN HOOD. Så du har att välja på.
En betydligt mindre ekonomisk transaktion har ägt rum mellan redaktionen och ägaren till BV 12 nr 498 NILS OSKAR som fått en ny Lidwallsvimpel. Vi beställde en ny liten laddning av Cilla & Camilla AB i Leksand. Vi tycker att de blev ännu ståtligare än tidigare årsmodeller! Beställ en du med på vår kontaktsida!
För de som brukar båtarna yrkesmässigt betyder sommaren underhåll. Som t.ex Skåningen nr 584 TEKLA som får lite kärlek. Sjötraktorn nr 701 ARVID har fått vård och ny hemmahamn. BV 20 nr 318 LETSSJÖN blev däremot ryckt från sin renoveringsprocess och fick göra rätt för sig som pråm i Väsman.

Redaktionen återgår därmed från sändning till mottagning.
Välkommen med frågor och Fakta!

2022 07 10

Inbjudan Till Lidwallsbåtens dag och konvoj!
Redaktionen och närstående (du som läser detta) kommer att samlas och avgå med vad vi kan uppbringa i båtväg vid Övermo Varv strax före klockan 11,00. Vi tar en tur uppåt Österviken och vänder sedan nedströms för lunchstopp vid Kajen i Leksand. Det finns ju gott om bra ställen på promenadavstånd. Ligger där ca två timmar, kl. 14 avgår vi från Kajen, kör nerför älven och tar ett fikastopp på lämplig plats med medhavd matsäck. Tillbaka vid varvet grillar vi likaledes medhavda styckdetaljer, c:a kl 18. Tag med din Lidwallsbåt och matsäck och kom! 2021 kunde intresserade fotgängare beredas plats i deltagande båtar. Men det avgör som sagt resp. skeppare. Hör av dig till redaktionen så kan vi kanske förmedla en plats. - Kom gärna i tid så att vi kan avgå i en samlad spektakulär skara kl 11.00.
Meddela oss gärna om du tänker komma via evenemanget i vår facebookgrupp Lidwallsbåtar eller direkt till redaktionen!

2022 05 29

Medier förr och nu - Vi fick via facebook och Stefan Jönsson fatt i ett brev från mars 1953 tillställt Herr Flottningsfaktor L.H. Martini vid Ångermanälvens Flottningsförening i Strömsund. Gunnar Lidwall skrev och frågade om detaljer inför leveransen av Varpbåten nr 195 RUSSFJÄRDEN. Det var brev som gällde. Hade nån tipsat Gunnar om att be Herr Flottningsfaktorn att ta telefonen och ta en bild på sjösättningsplatsen så hade vederbörande blivit hemskickad på obestämd tid.
Knallat runt med telefonen har dock Dan Brådhe gjort på Bogserbåten nr 524 WILLE och skickat hem bilderna till oss. WILLE  är i toppform vad det verkar!
Förliden klämdag har Johan Belsing medelst moderna handverktyg fixat FERRINA 90 nr 631 ARRINA. Också dessa tidender kom till vår kännedom i stort sett i realtid.
Småbåtsnytt:
BVV 4 nr 189 INEZ har befriats från diverse invärtes skrot.
BVV 4 nr 232 FINA LINA har kommit i sjön. 
BVV 4 nr 530 HÅRGA har både tvättats och strukits.
BV 4 nr 707 ALÄNSIA har vårrustats och fiffats till inför kommande strapatser.
BVV 5 nr 271 som nu lystrar till namnet GROVA GRÅLLE har också rustats för landsvägs- och sjöfart.
BVV 5 nr 259 KLACKEN har också fått ta ett provvarv vid Övermo dito.
Den trendkänslige läsaren kanske ser ett mönster - det rustas småbåtar.
Är måhända något i görningen? Missa inte kommande nyhetsuppdateringar!

2022 05 08

Vinna -Vinna, ett av de goda affärernas hörnstenar. Vi har fått ett Vinna-Vinna-Vinna -upplägg från impeller.se. Du får rabatt, vi får spons, de får nöjda kunder. Läs överst i vänsterspalten här intill!
Vinna-Vinna inträffade även i måndags i Söderhamn. Vi fick ta hand om, eller rättare sagt bära hand på BVV 10 nr 363 och rädda henne från skrotdöden. Båtklubben Söderhamns Motorsällskap blev av med en stackars båt som legat svårt i vägen. Dessutom fick samtliga inblandade en väldigt rolig arbetsdag!
Fortsättning följer med nya vinnare!
Spanarnytt: Erik Hector har hittat BVV 10 nr 345 som var den första spantlösa 10:an! Därmed tickar räckneverket för dokumenterade båtar ytterligare ett hack! Tack Erik för detta tick!
Helena Lundgren Landin har som vanligt ögon och kamera med sig. Kul att få återse Bogserbåten nr 303 HJALMAR.
Lika länge  har vi osett Fiskebåten nr 511 VX 63, sist var 2017. Pär Eric Ståhl har skickat oss färska bilder.
Bogserbåten nr 251 BJÖRN har också dykt upp, nu på Blocket. Vem tar över båten och nästa års 70-årsfirande?  Blir redaktionen bjuden lovar vi att medföra något dekorativt med Lidwallstryck från Spreadshirt Lidwallsbåtar. Snacka om Vinna-Vinna!
För egendel har redaktionen börjat få vatten under kölarna. Först ut/i var BVV 10 nr 254 SIGVARD. Fortsättning följer!

2022 04 24

April April brukar betyda bakslag i väderleken. Så icke i år! Solen har lyst med sin närvaro och isarna har packat ihop och dragit norrut.
Redaktionen har fått feeling på fullt allvar och spikat Lidwallsbåtens dag lördagen den 6 augusti. I stora drag blir det som förra året, samling i Övermo kl 11 och cruising på Österdalälven. Dock kommer vi att göra ett stopp vid kajen mellan 12 och 14 i Leksand för att låta förbipasserande beskåda oss, allt medan vi käkar glass och/eller lunch. Sen blir det antagligen en tur nedåt älven. Mer detaljer kommer men boka dagen redan nu!

Vårkänslorna grasserar svårt över konungariket! Vi har fått sjösättningsbilder från BV 5 nr 608 TUNABERG som kom i redan innan isen försvann.
BV 12 nr 269 HÅLLDAMMEN kunde inte heller hålla sig utan sprider redan sitt välljud över skärgården.
Sjösätt på ett annat sätt gör BV 18 nr 409 LAXEN. Fören först i Sommen som vanligt. Tricket är att hålla båten vågrätt annars går det som för en f.d. granne i Hammarbykanalen som tog upp dyra plastbåter med aktern först. Vatten rann in genom avgasrören och upp i motorerna med epdemiska haverier som följd. 
BV 12 nr 482 SVANEN brukar ligga i, nu har vi bilder på premiärturen med glada gäster ombord.
Å andra sidan, Kölen alltså, har man vänligen letat upp fina bilder och sänt oss på BV4 nr 392 VB 55 , en fin liten båt som är intakt.
Vi har också ännu en bild på BV 18 nr 186 IDA som vi fick veta mer om här nyligen.
Tack för alla bidrag! Utan er vore vi intet!

Om du vill förnya garderoben med plagg från vår Nätbutik Spreadshirt/ Lidwallsbåtar så gör du klokt i att slå till före första maj. De har aviserat prishhöjningar p.g.a världsläget. Gå in via länken eller via vår Kontaktsida.

Eller varför inte skaffa en (till) Lidwallsbåt du också?

2022 04 10

Redaktionen för lidwallsbatar.se har tre missioner:
# 1 att samla och publicera det du läser nu.
# 2 att åka Lidwallsbåt på alla möjliga och halvt omöjliga ställen
# 3 att rädda livet på stackars utrotningshotade exemplar. (Av Lidwallsbåtar alltså)

#1 
För två veckor sedan skrev vi om nya fynd av foton och fakta beträffande några Traktorbåtar. Och si! Den interaktivitet med läsarna som är alla redaktioners våta dröm slog in! Ett brev från Nils Erik Englund gjorde att vi fick ihop historien om en blå UFF som blev en grön KFF, nämligen Traktorbåten typ 2 nr 564 T3/ PREJAREN24. Ett litet steg för mänskligheten måhända, men en sällspord och djupt känd glädje för oss! Stort tack till Nils-Erik!
I postlådan kom också en diger dokumentation över BV 18 nr 186 HENNAN IV / IDA´s sentida historia. Magne Skjetne som varit båtens livmedikus sände oss en fullständig behandlingsjournal! Vi har fyllt i hittills tappade pusselbitar! Stort tack!
# 2
Vi har sammanställt bilder från en resa vi företog i vår ungdom till de trakter vi bebor vintertid. Se rörliga och stillastående bilder från Stockholmsresan 2014 !
Om du vill vara med och åka och titta är du välkommen till Leksand och Lidwallsbåtens dag den  6 augusti 2022! Mer detaljer kommer men likt föregående år blir det mer rörligt än stillastående.

# 3
Nyheter och bulletiner från räddningsverksamheten. Rörande bilder på BV5 nr 103 FEMMAN och ytterligare framsteg för BV 10 nr 94 NÄTRAN
Ja, så där håller vi på!
Håll på du med!
Kul va?

2022 03 27

Traktorbåten var nog det största som hänt timmerhanteringen sedan båtshaken.
Ett funktionellt arbetsredskap som förpassat många stockar till sågbladen.
I november 1970 räddade Traktorbåten typ 1 nr 424 T2 produktionen vid Katrineholms Träförädlings AB. Till träförädlarnas båtnad och lokaltidningsläsarnas förundran!
I höstas dök Traktorbåten Typ 1 nr 563 DOGGEN / SLÄPIS upp på Blocket, nu har vi också hittat ännu en gammal bild.
Nya bilder på Traktorbåten typ 2 nr 565 TAXEN tack vare att Lars Blomquist tränat sin hund att sniffa i terrängen efter rost! Duktig vovve, utbrister den taxamma redaktionen!
Uppföljaren till och produktutvecklingen av Traktorbåten blev Sjötraktorn. Bengt Sandinge har inte bara den första traktorbåten, han har också den sist tillverkade Sjötraktorn, nr 790 LILL-PÄR. Han må vara finsmakare och samlare, han Bengt men ställer sannerligen inte objekten på hyllan. Nä,  ut och jobba med dem!
En annan samlare och brukare, fast mer till nöje än nytta är Urban Sondell. Självklart har han också en Traktorbåt, men ska de finåkas på Dalälven så föredras BV5 nr 608 TUNABERG, nyss sjösatt.
Snart kan även Ångermanälven få sin juvel, Lars Blomquist, hundföraren ni vet, har hjälpt oss att spåra ägaren till BVV 5 nr 276 SNÖRBO I. Den ska enligt planerna i sagda älv till våren! Det blir vackert!
På Siljans västra strand jobbas det på med BVV 5 nr 103 FEMMAN, nu har hon också motoriserats.
BVV 5 är en väldigt vettig båt att åka med på väg och vatten! Hittar du en så Köp!
Oaktat skick!  (Kolla bara den underbara historien om vår egen BV 5 nr 259 KLACKEN, från ruggig tillvaro i vassen till vittberest så in i vassen!)

2022 03 20

Mycket av Lidwall & Söners framgångar kom sig av att man var rationell i sin produktion. Varpbåtarna fanns i sju olika grundmodeller, från BV 4 till BV 20. Den mest sålda var utan tvekan BV 10 med 165 exemplar.
Idag kan vi berätta lite nytt om fyra båtar i den näst största serien BV 18. Lidwalls byggde totalt 25 st BV 18-båtar, de första 1953. Längd 8,0 - 9,0 m. Bredd 2,7 - 2,8m. Samtliga byggdes på kundorder och kunde därför skräddarsys efter önskemål. Båtarna fanns i ett antal varianter, öppna eller däckade, med tak, långa och korta styrhytter, några helt utan.

Både BV 18 nr 185 MÅLLÅNGEN / LAGITT  och BV 18 nr 191 ORTEN / SOLÖN levererades till Ljusnans Flottningsförening. Vi har fått fler bilder från den tiden.
SCA beställde BV 18 nr 228 AXEL 1954. Hon var borta från vår radar fram till 2005 men försvann in i skuggan igen. Men nu har vi full koll! AXEL har det väldigt bra och får jobba hårt som den Nordsvensk hon är! Kapten Claes håller oss väl uppdaterade på isbrytning och tunga bogseringar!
En som vi också med stort intresse och beundran följt är ju också BV 18 nr 205 BOGESUND. Nu har Ottar snitsat till rutramar och en välkomnande hyttdörr. Där inne vankas det te som sig bör i ett vattenkokeri.
Snäppet större i modellen var BV 20. Vi har nya bilder från Ljusnans Flottningsförening på BV 20 nr 434 VOXNA ÄLV / HURTIG. Ljusnans vatten tarvade biffiga grejor!
Om man nu har varv och plåtverksamhet på bakgården är det inte ovanligt att grannarna hytter med näven ibland. Så icke Wintervarvets! De höjde näven med tummen uppfälld för nya hytten på BV 10 nr 94 NÄTRAN!

Det våras för de edra och de våras båtar!

2022 03 06

I fädrens spår för framtids seglatser! Eller hur det nu hette i visan.
Bilderna vi fröjdat oss åt har, förutom att vara mycket trevliga att skåda också skänkt oss tidigare förborgad kunskap!
T.ex vet vi ni nu vilken som är Traktorbåt typ 2 nr 565 T3. Bara en sån sak!
Skåda bilder från när det begav sig på SV 3 nr 249 LJUSNAN III, en mycket trevlig liten arbetsplats. I vilket fall på foto, hur det var att dela knappt 5 meter utrymme med en tändkulemotor, omgiven av kallvatten kan vi bara spekulera om.
Då var utrymmena betydligt generösare på Ljusnans FF nr 20 Bogserbåten nr 233 HENNAN I / NÅJE. Hon var ursprungligen byggd av ett annat varv som STORSJÖN I men Lidwalls byggde om henne så pass att hon fick ett eget tillverkningsnummer. Även där nya bilder!
Den förträfflige Bosse Stolt har också tillsänt oss bilder. En på  Sjötraktorn nr 699 HEE / LISE från 1992. Hans kamera fångade också Dragarenbåten nr 553 DRAGAREN 3. Också den från nådens år 1992 , som f.ö inföll för 30 år sedan. Tänka sig!

Några av ovanstående båtar har vi koll på andra är spårlöst borta. Vet du något?

2020 02 27

För tre veckor sedan kunde vi berätta om några väldigt bildande klipp. Nu har vi fått bilder som utgör ett verkligt klipp!
(Din möjlighet till klipp hittar du här nedan)
Via Stiftelsen Skärgårdsbåten fick vi till oss överlämnat framlidne CeGe Olssons samling av bilder tagna av Bengt Strandberg. På 1960 talet fotade Bengt många flottnings- och bogserbåtar i våra inre vattendrag. På baksidan av varje bild var noggrant antecknat uppgifter om motivet. Plötsligt hade Lidwallssidan fått bilder på två "nya" båtar, båda beställda som inspektionsbåtar till Ljusnans Flottningsförening.
Den ena var Inspektionsbåten nr 364 TEVSJÖN
Den andra var den något äldre systern Inspektionsbåten nr 317 VIKEN
Sen tidigare hade vi pejl på Inspektionsbåten nr 365 med provkörningsbilder från Övermo och allt! Den båten användes vad vi erfarit fortfarande 2010 av Ljusnan och Voxnans Regleringsförening.
Vet du något om de två förstnämnda?
Ljusnans Flottningsförening och Regleringsföreningen förfogade följdaktligen över tre fina fartyg för sina förmodat flitiga inspektioner.
Vill du däremot veta vilka båtar som LFF hade på inventarielistan, Lidwalls och udda fabrikat, så vet redaktionen det! En excellista väntar i redaktionens byrålåda,  om du frågar snällt.

Tidningsklippen fortsätter att förundra, vi vet t.ex vad Varpbåten nr 272 HENNAN /CECILIA hade för sig då hon hette NIBBEN.
Vi vet också vad BV 15 nr 155 LÅNGHOLMEN gjorde i grevens tjänst!
Gunnar Lidwalls egen fritidsbåt som hette RAN och inte hade något tillverkningsnummer har fått ny vårdare. Det talas om vattenkokning.
Ny ägare och en förmodad renässans har vederfarits en av de första Ferrina 90, nr 631 ARRINA vilket givetvis reaktionen fröjdar sig över. Storligen!

Ditt Klipp:
-Vill du uppdatera din vårgarderob med fina Lidwallsprylar så lämnar vår leverantör Spreadshirt 15 % på order mellan den 3 och 7 mars!

2022 02 13

Vi har nu med läsarnas hjälp lyckats identifiera och presentera 631 båtar av 802 tillverkade. Fortfarande finns en lista på Okända båtar som ännu inte kunnat säkert kopplas till ett tillverkningsnummer. Men i och med att vi nästan identifierat 80% av Lidwalls produktion kan vi lättare med uteslutningsmetoden korta okända-listan eftersom antal mysterier där ute i mörkret minskar!
Sålunda har vi nu lyckats artbestämma följande fartyg genom inre spaning:
- BV 18 nr 216 PAN
- BVV 10 nr 188 LILL-HUGO med nya bilder på sidan dessutom!
- BVV 5 nr 441
- BVV 5 nr 156 RUDOLF
Och tack vare ägaren Viktor Skogsbergs fältstudier och lite arkivdykning har vi också kunnat stryka en Skåning från okändalistan -Entreprenadarbetsbåten nr 533Skanskas grönbåtar är mariga, skillnaderna mellan individerna är små och ett hårt liv har de haft.
Slussenbygget i Stockholm har fyrtaktat betänkligt i veckan. Båda Sjötraktorerna har varit i otjänst, bara udda fabrikat har stått till anläggarnas förfogande. Sjötraktorn nr 633 TUGGIS pga. ett omfattande renoveringsjobb, nr 698 MR HYDE fick en stock i propellern men är snart tillbaka enligt våra källor.

Tack för visat intresse och glada tillrop!
Fortsätt att bidra med bilder och pusselbitar!

2022 02 06

Missionen att dokumentera Lidwallsbåtar är inte alltid en lek. Ibland är det också en glädje på allvar! Som när vänner städar sina lådor och delar de oskattbara fynden med oss.
Höstens bildskatt kom från Magnus Blix när han la ut bilder på sidan Svenska Flottningsbåtar som han hade efter sin morfar Flottningsinspektoren Hjalmar Franzen. Vi har tidigare publicerat bilder på Bogserbåten nr 560 SILJAN I och Gröna Bolagets AXEL; Bogserbåten nr 523 NÄCK .
Nu går vi ut med resten:
- Glassbåten ELVIRA när hon ägnade sig åt större virke än glasspinnar som Varpbåten nr 192 UTTERN.
- Varpbåten nr 261 TORRÖN
- Bogserbåten från Trängslet nr 418 LUSTEN 17
- Bogserbåten 504 ODEN
Flottare med färg har man ju hört. Men en flottare färja än nr 448 LIDEN har sällan skådats!
Stort tack Magnus för att du delat detta unika material!

Glädjeämne i ståpälsklassen nr II är att redaktionen genom Stiftelsen Skärgårdsbåten erhöll en samling tidningsurklipp från Gunnar Hedman som berör Lidwallsbåtar. De har hjälpt oss att datera flera händelser som t.ex när den stiliga Bogserbåten nr 500 TEV flyttade från trygga insjövatten till jobb i Östersjön.
- Bogserbåten nr 603 SILJAN II gör debut i samma vatten vid Ölandsbron.
- Klipp på en kreativ transportlösning av fritidsbåten nr 630 SUNRISE.
- En nöjd köpare av Hamnarbetsbåten nr 358 KEATON.
- Och som grädde på moset en artikel om GW-rederiets BV 5 nr 103 FEMMAN.

Vad har du i lådorna?

Mycket nöje! Snart är det vår!


2022 01 30

Norge, vårt kära broderland! Mycket är likt, mycket är olikt, som det kan bli med brorsor. Flottningsbåtsintresset är något vi har gemensamt, däremot har Norge insett att minnet av denna avgörande industriepok är värt att satsa på. Fartøyvernet är ett samlingsbegrepp för norska myndigheters initiativ för bevarandet av historiska fartyg. Det är väldigt olikt oss tyvärr då medlen till våra flottningsmuseum sinar!

Vi fick ett mycket intressant mail från Alexander Ytteborg som har rollen Spesialrådgiver i Fartøyvern i Viken fylkeskommune. Först tre båtar som ska restaureras och sedan följde ytterligare spaningsbilder!
BV 15 nr 86 är en fin gammal  dam. Originalspelet finns kvar, Sefflemotorn har frusit men är räddningsbar. När det är fixat har vi här en klenod med matching numbers!
BV 15 402 är av den nyare typen av BV 15. Inköpt av Fartøyvernetför att restaureras och bevaras.
Bogserbåten nr 333 KREPSEN II är också hon friköpt från en dyster tillvaro i skogen. Lite mer arbete där men vi uppmuntrar Alexander Ytterborg med att vi sett värre. På nära håll. Vår vän Staale Elverhoei har också skickat historiska tidningsurklipp till den sidan!
Som en bonus fick vi även bilder på BV 15 nr 167 VESLEKARI som är rustad sen länge och i drift på Aurdals Camping.
Glada och inspirerade tog redaktionen och fixade till en tillverkningslista med alla norska leveranser. För att underlätta framtida spaning och för att skapa en överblick. Vi följer dessa norska kulturbragder med stort intresse och har lovat att bistå med vad vi kan av råd, tips och kontakter!
Listan ligger i bottenmenyn på index- och nyhetssidorna.
Men tänkte vi, vi Svenske kan väl också restaurera industrihistoria ehuru med egna medel. En av de ledande kulturbevararna är Urban Sondell till vilken redaktionen med stort förtroende överlät BV 15 nr 42 BARKEN. Där vilar inga halta löss, arbetet går ständigt framåt!
BARKENS maskin mår sedan länge prima i BV 15 nr 177 STOROTTO vilket vidimeras genom ett inskickat ljudklipp!
Den väl använda BV 15 nr 145 KROKSJÖN har också fått kunnig handpåläggning Motorn kommer åter att sprida sitt välljud i vattnen söder om Hofors.

Som sagt, broderfolken på ömse sidor om Kölen älskar gamla stålkölar, i synnerhet om de bär en BV 15, vad det verkar!

2022 01 23

Vintern behåller sitt grepp. Snön och kylan kommer och går som de behagar, oss till varierande obehag. Udda fåglar fylkas vid fröautomaterna.
Så och här hos oss! En udda högsjöfågel från fritidsbåtserans begynnelse 1969 är Högsjöbåten nr 620 PATRICIA. Specialbeställd 10-meters skrov med rak akter och vissa Ferrina 90-drag på överbyggnaden. Förste ägaren hade tydligen visa intrimningsproblem men ägare två väckte omvittnat ha-begär bland båtklubbsgrannarna
På tal om oortodoxa akterlösningar hade BV 12 nr 289  rund akter, till skillnad från de flesta BV 12 som hade rak dito. Vi har hittat en intressant och vacker ritning.
Nya individer i förteckningarna, i varierande grad av utrotningshot är BVV 10 nr 101 som  överlevt två eldsvådor! En vaken nätsurfare gav oss ett tips till fortsatt inre spaning!
Däremot har den av oss nyexaminerade SV 3 nr 249 LJUSNAN III en för oss okänd övervintringslokal. Vi hoppas att hon inte flugit till varpbåtshimlen!

En flytt från den okända flocken till en egen identitet har Skåningen nr 436 företagit! Senast skådad i Södertälje 2019.

Nya bilder på Lidwallsbåtarnas pilfink - BV 10, firmans absoluta bästsäljare med 165 st levererade. Alla med sina särdrag, från födseln eller förvärvade med tiden.
Vi har fått fler bilder på BV 10 nr 164 MALVIKEN.
Historiska bilder på BV 10 nr 32 BJÖRN/HYTTBACKEN
och en kanonfin färgbild på BV 10 nr 263 HJÄRPEN, jagandes timmer som rymt från Vikarbysågen.
Tack alla vakna spejare! Håll korpgluggarna öppna efter fler rariteter!

2022 01 09

Nytt år, nya möjligheter! 2021 har varit mycket gynnsamt för vårt arbete med hemsidan, för våra egna och våra vänners båtar. Se ovan vår korta men glädjefyllda summering.
Hur blir det nu med allting?  Lidwallsbåtens dag lördagen i vecka 31 t.ex? Vi hoppas!   
Under vårt jullov har nya uppgifter fortsatt att strömma in!  Vår uppgift ovan om 629 st upptäckta båtar är redan obsolet! En SV 3 nr 275 som hette D 7 56 från Dellarnas Flottningsförening dök upp i ett digitalt bildarkiv  Så var de 630.
Den båten förekommer på bild tillsammans med Dellarnas nyare SV 3 nr 374 DELLEN, vars Deutzdiesel numera hörs i Övermo!
En flottled längre söderut gick SV 3 nr 239 LJUSNAN 1 / 109. Där har vi också fina historiska bilder.
Hur en BV 15 ska se ut vet vi nu. Det visste man inte 1948 utan gjorde några stycken förstorade BV 10. Hasselavattnens FF hade en sådan som vi vet fanns kvar till 2017. Fler bilder på BV 15 nr 23! .
Historiska nyupptäckta bilder kan du också se på BV 10 nr 114 , en Ånge-båt i arbete!
En alldeles färsk bild har Dan Brådhe skickat oss på Militärarbetsbåten nr 728 ARTHUR. 11 år sen vi såg den sist!
Visst har du också följt helrenoveringsprojektet @restorera på instagram? Gustaf har också lagt upp dokumentationen på youtube! Det är Ferrina Salong nr 714 ERA. Visst ser det lätt och trevligt ut? Då kan du 2022 sätta tänderna i en egen Salongsferrina, nr 671 JADWIGA,  alla salongsferrinors urmoder.  Nu till salu på Blocket! Nytt år nya möjligheter!

2021 12 19

När det glider mot jul..
Detta blir årets 27:de och sista nyhetsuppdatering. Liksom hos Kalle och hans vänner strömmar kort och hälsningar in. Från när och fjärran, från nu och då.
Tomas på Sollerön dröjde i det längsta med att lyfta sin renoveringsbragd DFF GÅRDVIK ur sjön.
BV 18 nr 228 AXEL ligger i som vi tidigare meddelat. Claes Hellsten har också legat i, med isbrytning i det Snövita.
Från vårt västra grannland och Aurdals camping kommer en sommarhälsning från BV 15 nr 167 VESLEKARI.
Ilona Ek- Asplund har skickat kort, om inte från Sherwoodskogen så i alla fall Saltjöbaden. Yoddeladi-ho!
Ett förmodat förlorat får har framträtt på Facebook! BV 12 nr 201 IGELSTA I heter nu ROBIN HOOD.
Ett kärt återseende.
Höstens bildskatt kom från Magnus Blix, till vardags orgelbyggare. (Och jo då, han har De sju dvärgarnas orgel på sin facebooksida). Men framförallt la han ut bilder på sidan Svenska Flottningsbåtar som han hade efter sin morfar Flottningsinspektoren Hjalmar Franzen som ofta hade kameran med. Bl.a på en studieresa till Mora där Bogserbåten nr 560 SILJAN I dokumenterades i arbete!  Även Gröna Bolagets AXEL Bogserbåten nr 523 NÄCK fanns dokumenterad. Vi har fått ladda ner alla för oss intressanta båtar på resp. sida. Återkommer med fler i vår!
Vi tillönskar våra läsare, stora och små, en härlig jul med glädje och ljuvaste frid, Med klappar och julgran och  ringflot också.
Det sistnämnda kan du få dig till del på vår systersida dalaflottning.se som också den fylls på med smått och gott vartefter vänliga människor rotar i sina arkiv.

Redaktionens ögon tindrar av glädje över alla strålande, förunderliga bilder ni bidragit med och ser fram emot 2022!

/Anders och Mats



Tillverkningsskylt


Vimplar med vårt stolta varumärke

Erbjudande!
www.impeller.se erbjuder alla följare av Lidwallsbåtar  15% rabatt samt fri frakt vid köp i vår webshop.
Rabattkod: Lidwallsbåtar

Impeller.se sponsrar i sin tur Lidwallsbåtars ideella  verksamhet med 10% från varje köp.


Vår favorittransportör. Båtexpert!

Marina kvalitetsprodukter i internetbutik

Nynäs Sjötrafik sponsrar oss!


Nr 737 Doj-Doj En märklig resa startar

STOR OTTO Nr 187 Åter en BV 15

SKÖRVEN II nr 641 en F 90 i 24 knop

Nr 50 BORGVIK