Tillverkningsnr 174 typ BV 15 Lillgrytan nu Lilla Tråget.

  

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Ljusne Woxna AB i Ljusne den 19 Juni 1952. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m.. Den gick vid fabriken som låg vid Ljusnans utlopp i havet. Den beställdes med tak men utan styrhytt, varpspel för 1000 m 12 mm lina och en 25 hkr Sefflemotor med luftstart. Skydd för svänghjulet och bur runt propellern. På tillverkningskortet är namnet Lillgrytan noterat. Den större  styrhytten måste ha tillkommit vid ett senare datum.

Lars Brolin-sjöfartslegend i Söderhamn skickade redaktionen ett e-brev: "En bild på LILLGRYTAN, skall stavas så. En tid stod namnet på stänkplåten. Ljusne Woxna hade ett timmerupplag i närheten av vår sommarstuga. Då var man ofta där och fick åka med båtarna, samt även styra."

När båten runt 2000 blev fritidsbåt fanns planer på att ersätta kulan med ångdrift. men så kom ägaren Leif Gunneryd på andra tankar och behöll kulan. Den är placerad i den lilla styrhytten, alldeles framför ratten varför man bäst avnjuter en tur med båten, (som då bytt namn till Lilla Tråget,) i aktern. Bullerskador verkar ha varit ett okänt begrepp på 50-talet. Leif renoverade båten 2006 och den flyttades till sjön Bergviken.

Lillgryta/ Lilla Tråget såldes 2011 09 27, ny ägaren blev Anders W. i Ramvik som från år 2012 befor Ångermanälven. Fyra år senare, 2016 passerade en våra mästerspanare Christer Samuelsson Ramvik och tog några bilder på båten som vid tdipunkten ännu ej var sjösatt.

I maj 2022 var båten utbjuden till försäljning på Blocket.se Hon såldes tämligen omgående till Mats Almström och fick nytt badvatten i sjön Rottnen i Hovmantorp.

Båten i ursprungligt skick med korrugerat plåttak men med lokalt byggd hytt. Okänd fotograf.

Lillgrytan 1963 07 02. Foto Lars Brolin. Denna fina bild visar att hytten var på plats1963 och att aktern redan då var rundad.

Blästrad och nymålad. Den påbyggda aktern ses tydligt. Foto L Gunneryd 2006

Seffle typ S110 på 25 hkr och båtens tillverkningsskylt Foto L Gunneryd 2006

Under 2009 dunkade Lilla Tråget fram på en sjö i Hälsningsland sommartid och spred välljud utefter stränderna. På lite avstånd finns det inte, - enligt reds uppfattning - , många ljud som går upp mot en kulmotor på lågt vartal. Foto L Gunneryd 2009

Leif i styrhytten.

Med lagom varvtal är det en sann njutning att åka kulmotorbåt. Från Lilla Trågets akterdäck.

Hemmahamnen Foto L Gunneryd 2009

Med Vedabron i bakgrunden. Lilla Tråget på Ångermanälven Foto genom Anders W. i Ramvik aug 2012

Lilla tråget i Ramvik. foto Christer Samuelsson 2016 06 06

Lilla Tråget i Ramvik foto Christer Samuelsson 2016 06 06

Lilla Tråget i Ramvik foto Christer Samuelsson 2016 06 06

Båten har legat fler år land men nu skall hon i fart.
Foto genom Mats Almström 2022 06 07

På väg mot sjön Rottnen. Foto genom Mats Almström 2022 06 07

Adressen till nya hemmahamnen blir passande nog Sågviken.
Foto genom Mats Almström 2022 06 20

Efter en hel del mek och nya lösningar gick hon så fint !!!!
Foto genom Mats Almström 2022 06 20

Men säg den Sefflemotor som varar för evigt. Efter att vevstakslagret skurit  bestämde Mats att den skulle byta mot något modernare, Samtidigt skulle hytten byggas om. Foto Mats Almström 2022 08 01

Kölrent som aldrig förr ?! Foto Mats Almström 2022 08 01

En trecylindrig Volvo Penta blir nog bra! Foto Mats Almström 2022 08 01  

Nya motorn på plats, Foto Mats Almström 2022 09 10  

Nya drivlinan och axiallagret på plats. Foto Mats Almström 2022 10 09



Hytten kommer att stå på de främre horisontella fyrkantsjärnen. Akter därom blir det en salong för regniga dagars turer.
Foto Mats Almström 2023 03 05


Kortad hytt öppen akterut mot den kommande salongen Foto Mats Almström 2023 03 05


Akterdäcket nu utan pollare. Observera att båten har haft rund akter även som varpbåt. Tydliga märken efter spelvajern ses i rundjärnet.
Foto Mats Almström 2023 03 05

Stryhytten på sin nya plats kortad en ruta  Foto Mats Almström 2023 04 01

Bakom styrhytten blir det en liten salong. Foto Mats Almström 2023 04 03

Här byggs skottsidor och motorn skyddas effektivt av en trasmatta. Foto Mats Almström 2023 04 03



Stålarbetet klart. Så här blev det
Foto Mats Almström 2023 09 15



Den återbrukade styrhytten.
Foto Mats Almström 2023 09 15

Tillbaks