Tillverkningsnr 517 Bogserbåt Dragaren 1, därefter Bärgaren I nu Dragaren 1


Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Klarälvens Flottningsförening den 11 maj 1963. Längd 6,7 m. Bredd 2,45 m. Originalmaskinen var en BM-diesel typ 1114 BR på 57 hkr. Vi känner inte till något byte. Vikt 3 450 kg. Båten var framtagen enbart för bogsering och för ritningen stod Richardssons ingenjörsfirma i Karlstad. Bordläggningen är i 5 mm plåt, propelleraxeldiametern är 60 mm.

Vid provkörning i Leksand den 30 okt 1962 uppmättes 6,5 knop med en BM-motor typ 1113. Vid nästa provtillfälle 7/5 1963 med motortypen 1114 noteras att "Farten ej mätt men fortare än förut"

Vi har fått några bilder från Nils-Erik Englund som visar att båten runt 1970 blev ombyggd till en sjunktimmerbärgningsenhet och fick namnet Bärgaren I. Nils-Erik skriver
Sänder också bilder på Dragaren 1 när den gick som Bärgaren 1. Några av bilderna tog jag när vi hade rustat upp den vid Krakerudsdammen i Råda 1990, målning nya durkar osv. Obs inget fördäck, Det sitter även en hydraultank till sjunkvirkesuptagaren i båten. Hydraulpumpen var frontmonterad Volvoflyg pump.

När flottningen upphörde i Klarälven 1993 skapades ett sommarmuseum i Dyvelsten vid den befintliga flottningsstationen. Här fanns ett antal gamla flottningsbåtar och en utställning om timmerflottningen i Klarälven. Värmlands museum var huvudman för flottningsmuseet i Dyvelsten. Dessvärre ligger museet sedan 2017 i malpåse och några planer på nyöppning känner redaktionen inte till.


Så här presenterades båttypen i en annons från Lidwall & Söner AB i Svenska Flottledsförbundets årsskrift för 1963. Ingemar Widell vid rodret.


I Umeälvens FF:s arkiv hittade Börje Björkman bilder från Lidwalls men någon leverans dit blev det aldrig Foto okt 1962

Styrhytten från samma kollektion. Foto okt 1962 från Umeälvens FF arkiv genom Börje Björkman


Dragaren 1 vid Vermullen Hagfors. foto Stig Johansson1968

Urklipp från Frykdalsbygden februari 1970 förmedlat av Håkan Larsson.


Dragaren I i Löved Foto Bernt Fogelberg 1970 10 17 i SSMM:s Arkiv


Sjunkbärgningesenheten Bärgaren 1 där Dragaren I ingick Foto Nils-Erik Englund


Bärgaren I återställd till Dragaren I. Foto Nils-Erik Englund

Nya durkar. Foto Nils-Erik Englund

Fördäcket tillkom då Dragaren I blev museeibåt i Dyvelsten.Foto Nils-Erik Englund


Vid museibryggan sågsDragaren Isom föreföll vara i utmärkt skick. Här låg även Varparen 4,Varparen 21 och Lusten 8. Foto red juli 2000



Dragaren 1 Dyvelsten Foto Håkan Larsson juli 2008


Dragaren 1 vid flottningsmuseet i Dyvelsten under 2011 års varpbåtsspaning. Foto Red2011 07 07



Dragaren 1 vid flottningsmuseet i Dyvelsten. Foto Red 2014 09 13



Dragaren 1 vid flottningsmuseet i Dyvelsten. Dysan runt propellern ökade dragkraften väsentligt Foto Red2014 09 13


Dragaren 1 sjösatt vid flottningsmuséet i Dyvelsten och ute på provtur på Klarälven.
Foto 2015 06 16 genom Helena Lundgren Landin som har tagit rodret



Nymålad och fin. Stark ström i Klarälven Foto red 2015 06 30



Och från andra hållet, Foto red 2015 06 30

Dragaren I ute och drar på Braxen och Varparen 21 Liv och rörelse på Klarälven utanför Flottningsmuseet.
Foto Helena Lundgren Landin
2015 08 07

Då 2015, bjöd Dyvelsten på mycket ögonfägnad. I bakgrundenVarparen 21Lidwalls BVB 10 nr 445. Foto Helena Lundgren Landin2015 08 21


Tillbaka