Tillverkningsnr 201 typ BV-12 byggd som Igelsta I senare Fortuna nu Robin Hood

 

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Igelsta Trävaru AB Östertälje på Igelsta Ångsåg den 6 juli 1953. Längd 7,0 m. Bredd 2,30 m Seffle tändkulemotor typ S17 BFV på 15 hkr med motornummer 8240.  Den var utrustad med varpspel typ SM 10. Båten levererades per järnväg utrustad ett tak  men utan förkapp och med speciell stäv (det står Isbrytarstäv Special i tillverkningslistan) varför vi tror att det är just denna båt som senare blev Fortuna.

På Lidwallsdagen 2015 i Leksand träffade redaktionen bland andra Kari Käivärainen vars far Hugo körde BV -18 nr 446 Ita II  i Södertälje för Igelstasågens räkning.Vi bad Kari leta efter bilder från faderns arbete därför kan vi nu visa en första bild på Ita I en blåsig dag med snöglopp i luften vid Igelstasågen. Stort tack Kari Käivärainen.

Som fritidsbåt dyker båten upp i Norrköping och det är detta samt längd och bredd som reds identifiering av båten byggde på. När Christer Lindgren köpte båten är den redan ombyggd till fritidsbåt. Han skrev till oss 2010:

Den andra Lidwallaren "Fortuna" som jag breddade och förlängde och gav en ny överbyggnad, har jag inte längre kvar tyvärr. I den båten fanns en tillverkningsskylt- typ tunn mässingsplåt, som bekräftade ursprunget, men skylten försvann i en husbrand nyligen. Bifogar ett par bilder på henne från före och efter ombyggnaden .Fortunas mått var 7,1m x 2,3m hade isbrytarstäv och blev senare 10,5 x 3,4 m. Det satt ingen motor i båten när jag köpte den, men av urtagningarna i bottenstockarna att döma så hade det varit en motor med stort svänghjul i tidigare.

Jag köpte båten -98/99 av en sjöman från Katrineholm som hette Grönlund. Han hade några år tidigare köpt den av en man som jobbade på sjöfartverket i Norrköping och som tydligen ägt den i många år. Jag är mycket förtjust i Lidvalls båtar, då jag anser de är ovanligt välbyggda, och har haft flera stycken. Jag har förgäves letat efter en gammal Lidvallare runt 10 x 3 meter eller något större i åratal, enbart skrov eller i användbart skick, och skulle vara tacksam för tips om ni råkar höra om någon som är till salu.

Hälsningar Christer Lindgren

I december 2021 blev detta Lidwallsbygge spårat, ""Christer sålde Fortuna till Stockholmstrakten och Nacka, kanske finns den kvar där än idag? skrev vi 2012. I dec 2021 dök från ingenstans upp en båt med bekanta drag på en stålbåtsida på Facebook. Red tog kontakt och vi fick ett trevlig brev och fotografier från  ägaren, Ilona Ek-Asplund som skrev:

" Båten köptes av Dag & Berit Ek i början av 2000-talet och har hemmahamn i Saltsjöbaden. Sedan dess har båten döpts om till Robin Hood och byggts om interiört. När Dag & Berit köpte båten fanns en länstol, en bar och ca 200 krokar på väggarna. Nu är båten inredd med 4 kojer, parkettgolv, ett pentry i förruffen. Nästa generation, familjen Ek Asplund, tog över Robin Hood våren 2021 och planerar att bygga om och inreda akterruffen samt installera en mulltoa ombord under våren 2022.

Ita I vid sågen i Östertälje. Hytten av Ita II ses i bakgrunden Foto Bernt Fogelberg 1965 08 15 i SSHM:s  arkiv Stockholm

Slit på hala gångbord året runt på Igelstasågen Foto Hugo Käivärainen genom Kari Käivärainen 1965

Ita I i full verksamhet vid Sågen i Södertälje. Havsbogseraren Aggö har just inkommit med ett långväga timmersläp och nu är det Ita I:s tur att sköta finliret. Okänd fotograf från nätet genom Kari Käivärainen.

Båten i inköpsskick. OBS isbrytarstäven. Foto Chister Lindgren.

Invändig vy före ombyggnaden Foto Chister Lindgren.

Spåren efter timmerburen finns kvar. Foto Chister Lindgren.

Resultatet av ombyggnationen. Foto Chister Lindgren.

 På slipen med ny färgsättning Foto Ilona Ek-Asplund 2021 07 01

Sjösatt och redo för nya turer. Foto Ilona Ek-Asplund 2021 07 03

Bilden som gjorde att båten blev identifierad. Foto Ilona Ek-Asplund 2021 12 11

Båten var till salu och så här såg styrhytten ut. Foto Ilona Ek-Asplund 2022 07 10

Mer inredning Foto Ilona Ek-Asplund 2022 07 10

Foto Ilona Ek-Asplund 2022 07 10

Foto Ilona Ek-Asplund 2022 07 10


Tillbaks