b
Tillverkningsnr 101 typ BVV 10 senare LOTORP
Båten levererades till Fiskeby Fabriks AB, Yxvikens Sågverk utanför Finspång den 5 augusti 1950. Längd 6,50 m. Bredd 2,20 m. Motorn var en Skandia typ 13 B, tillv.nr 222816 och var på 10 hkr. Båten gick på sjön Ormlången. Det finns inget tillverkningskort på denna båt i våra handlingar. Att den dök upp 69 år senare var en mindre sensation. Båten var då hemmahörande i Lotorp
Det kom ett mail från Kenneth Bendler 2019 som kände till var nr 101 fanns. Kenneth hade sett båten som lite grabb och kom av en händelse in på vår hemsida när han letade på Yxvikens sågverk. Lyckosamt för oss och för Lidwallsbåtens fortsatta historia. Kenneth berättar bland annat om hur båten andvändes 1972
" Vi var ofta vid Yxvikens nedlagda sågverk och smög omkring bland byggnaderna som fanns kvar och vid ett tillfälle så hoppade jag i den där båten som då låg förankrad vid en brygga. I början av -70 så användes båten av personal från Fiskeby, en gubbe åkte omkring i den å samlade ihop sjunktimmer som stack upp ut vattnet, rotdelen av stocken sjönk och toppdelen stack upp ur ytan så gubben drog stockarna till land "
Red. fick tag i Kenneth som berättade att sågverket brann ned 1970, och att båten då flyttats till ett förråd i Lotorp. Även denna byggnad brann dessvärre och den brandskadade båten övertogs då av Berth B. Redaktionen tog också kontakt med familjen som ägde båten och det kom bilder på vanliga posten. Den gamla tändkulemotorn fanns inte kvar ombord, den gick till skroten tämligen omgående. Båten var brandskadad när Berth övertog henne.
Berth byggde på båten med ett förhöjt fribord, däck och doghouse. Som kronan på verket monterade han en kraftfull lanternmast i stål. Vid hans frånfälle erbjöds Lidwallssidan båten och vi tackade givetvis JA som det katthem vi hade åtagit oss att vara. Vår intention var att återställa båten till originalskick och vi fann det bäst att påbörja arbetet att minska ned och lätta skrovet innan transporten till Leksand. Hon fick det lokalanknutna namnet Lotorp.Transporten avgick Lotorp efter lastning tisdagen den 16 april 2024 och efter mörkrets inbrott var hon för första gången på 74 år åter i Leksand.
Arbete med att återställa Lotorp pågick på Wintervarvet till augusti 2025. Då hörde Staffan Österlund i Stubbsand, Örnsköldsvik av sig och ville köpa båten. Staffan hade en renoverad Sefflemotor på 10 hkr som skulle passa utmärkt i Lotorp. Den 9 augusti hämtade han båten och renoveringsprocessen kom att fortsätta i Ö-vik
Hemtagen men brandskadad. Foto genom Monica Olsson
Vykort över Sågen i reds samling
Anteckning i Lidwalls leveranslista. Reds samling
![]()
Förrådet båten stod i brand runt 1971-72. Båtens för kan skymta
Foto genom Monica Olsson
Den brandsakadade båten nr 101 Spel och motor under demontering.
Foto genom Monica Olsson
Timmerburen troligen tillverkad på sågen.
Foto genom Monica Olsson,
Höjning av friborden. Till höger i bilden ses det bortkapade fördäcket.
Foto genom Monica Olsson,
Så här hade hon stått i nära 15 år sedan ombyggnationen avslutats.
Foto red 2024 04 08
Redaktionen förstärkt med Lasse Fabrikörn Gudmundson betraktar nyförvärvet. Lanternmasten var av imponerande storlek och vikt.
Foto red 2024 04 08
Efter ytterligare lättande kapskivejobb kunde vi lura upp Lotorp på vårt stora båtsläp. Denna gång hade båthämtningsdelegationen utökats med ytterligare en leksing, Anders Holmer, som på bilden dirigerar ekipaget vid den trånga utfarten.
Färden ställdes mot Leksand för första gången sedan 1950.
Foto Red 2024 04 16

Nu i närkontakt med Siljans stränder
Foto red 2024 04 17

Åter på jorden, uppallad i Västanvik för kommande lättning av påsvetsade fribord.
Ett fint skrov lurar under plåtarna.
Mats och Fabrikörn pustar ut efter ett tungt men framgångsrikt lyft.
Foto red 2024 05 06.

Fördäcket med sina stora pollare går till de sällare jaktmarkerna.
Foto red 2024 07 11

En litet steg emot återställande av Lotorp
Foto red 2024 07 12

Sista sektionen innan de ursprungliga formerna kan skönjas.
Det tog tid att skära allt med vimkelslip och det gick åt massor med
kapskivor.
Foto red 2024 10 29

Återigen lastad, betydligt lättare på vår stora trailer.
Vidare återställning till 1950 års utseende väntade.
Foto red 2024 11 01
Fördäcket och dess balkar på väg att
återställas. Bra att veta vilken båt det handlar om .
Foto red 2024 11 21
Fördäcket återställt. Näst på tur, roder och akterdäck.
Foto red 2024 11 29
Svetsat och klar där uppe. En vändning i dubbel bemärkelse. Den
fysiska vändningen skulle avslöja status på båtbottnen.
Hon låg ju trots allt på marken i många år. Hål fanns men redaktionen
hoppades att intehela botten skulle vara i Nätran-skick .
Foto red 2024 12 29
En glädjande hel botten kom i dagen.
Rostangreppen var begränsade till förskeppet under förstärkningsjärnen
som sågen försett båten med.
Foto red 2024 02 08
Första plåten bytt. Några mindre plåtbyten återstod samt
svetsning av tidigare intermittent svetsade förstärkningar.
Foto red 2025 02 17
Nu har det vänt på riktigt, med vårdagjämningen, så ock för Lotorp.
Foto red 2025 03 19
Hylsröret rengjort, nya flätor i glanderpackningen, ny axel inpassad
och propellern gick runt som den skulle.
Foto red 2025 04 07
Vårvinterbad för att kolla tätheten nära förestående. Foto red 2025 04 07
Så kom den stora dagen. Lotorp i vattnet för första gången på ca 50
år. Än så länge tjudrad vid trailern för läckagetest.
Foto Red 2025 04 15
På några ställen fuktades Lotorps insida av Siljans vatten. Men
inget som vi inte kunde klara av. Svetsaren fick betyget Weld
done!
Foto Red 2025 04 15
Namnet på rätt plats, läckorna tätade, trissor för styrvajern monterade och insidan sprutat med Ovatrol. Motorbädd blev nästa steg.
Foto red 2025 05 04
Frontskott påbörjat och motorbalkar på plats. Lastning på ett plant
släp stöttad med begagnnade däck.
Foto Red 2025 08 09
Lotorp på väg mot ett nytt liv. Foto Red 2025 08 09

Renoveringen fortsatte i Ö-vik. Lotorp bottenmålad. Foto Staffan Österlund 2025 09 04