Tillverkningsnr 614 typ Högsjöbåt heter Busan

 

Lidwall & Söner AB levererade denna Högsjöbåt till Bengt Linné i Kristinehamn den 5 juli 1967. Längd 8,5 m. Bredd 2,75. Motorbädden förbereddes för en Albin AD2 som kunden själv monterade. Plåt i bordläggningen 3 mm under slag, 2,5 mm över. Linné lät Kjell Richardsson i Sjötorp rita överbyggnaden. Inredningen utfördes också den av kunden.
Detta var den första spantlösa högsjöbåten som Lidwalls byggde. Den ritades av Sigvard Lidwall och kom att byggas i många olika versioner. Enligt verkstadens tillverkningslista byggdes totalt 17 st typ Högsjö, en av dessa i en förlängd version med 10.00 meter längd .

Red har stött och blött denna bild mellan sig och vår arkivguru Lars Jönses. Vilken högsjö båt kan det vara ? Vi tror att Bengt Linné köpte skrovet som det ser ut på bilden men skar upp rutan på doghouse inför montering av fönster. Foto i Leksands Lokalhistoriska arkiv genom Lars Jönses. Okänd fotograf i maj 1967

Busan 2008 Foto Rolf Olsson

Vi fick januari 2011 bilder och brev från båtens nuvarande ägare Rolf Olsson. Han köpte båten av den första ägaren Bengt Linné varför vi är helt säkra på att båtens identitet

Rolf skriver:

Hej!
Sänder bilder på en Lidwall båt 8,50 x 2,85 m, som vi köpte sommaren 1988 i Kristinehamn av Bengt Linné. Han hade köpt skrovet 1966.- Leverans 5 juli 1967. reds anm. - ( Bengt talade om att Riwall i Sjötorp hade ritat om båten för han ville inte ha akterspegel och akterruff ? ).
Bengt gjorde inredning och motorinstallation själv. En Albin AD2 som sitter i ännu. Sjösatt första gången 1968. Bengt berättade att en delegation från Televerket hade varit och testkört båten för eventuell affär på arbetsbåtar.( Televerket köpte senare två båtar av denna typ, nr 646 och nr 670 . Reds anmärkning )

Det första kortet hur båten såg ut när vi hämtade den i Kristinehamn 1988 (det låg en jolle på taket) . Foto Rolf Olsson

Arbetet med höjning av styrhtten mm. 1989 Foto Rolf Olsson

Första vintern 1988-89 kapade jag isär styrhytten och lade i en plåtremsa på 13 cm, då båten var för låg i takhöjden.  Svetsade på skärm över fönstren på hytten och rufftaket samt byggde taklucka, grabbräcken och monterade mantåg , pulpit bak och badbrygga. Slipade ner och lackade om skrovet i vitt med grått på skarndäck och rufftak.

Busan efter ombyggnaden Foto Rolf Olsson 1990


Sen har ”Busan” som båten heter, gett oss 23 års fina sommarturer. På kortet nedan från 1990 ligger kompisfamiljens Ferrina 90 bredvid.

Busan och tillvnr 641 SKÖRVEN II, en tidig Ferrina 90 sommaren 1990. Foto Rolf Olsson


Jag träffade en Ferrina 90 ägare med trä-överbygge (tror han var från Vänersborg) ute på Aspholmen Vänern 1990. Han gav mig en kopia av en ritning på en Högsjöbåt ritat 1968. Likheter finns med ”Busan”. Hälsningar Rolf Olsson, Grums

S.L. på ritningen står för Sigvard Lidwall som ritade Högsjöbåten. På denna ritning från 1968 som fanns båttypen med eller utan akterruff.

Till sist ytterligare en bild från Rolf tagen 2010

Stort Tack Rolf! Jätteroligt att få så mycket info och så fina bilder!

Din båt, som senare kom att kallas Ferrina 28, har skrovet från Sigvards Lidwalls konstruktion, medan överbyggnaden är inspirerad av Ferrina 90 - som kom från Gösta Lidwalls penna. Din snygga modifiering med de utdragna taken är ju också "Ferrina-inspirerad"!


När Gösta ritade på Ferrinan sa han att det var lätt att rita snygga båtar, det svåra var att samtidigt få dem funktionella. Men nu har du ju fått din ståhöjd!! Det blev en verkligt harmonisk och vacker båt!

Hälsningar från Mats L. och Anders W.

 

Busan utanför hemmahamnen i Grums. Foto Dennis Söderman 2013


Tillbaks