Tillverkningsnr 123 typ BVV 10 hette D651 nu Lunken

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Iggesunds Bruk AB för Dellarnas Flottningsförening i Näsviken den 5 april 1951. Längd 7,00 m. Bredd 2,20 m. Båten byggdes 0,5 m längre än den vanliga typen av BVV- 10 båtarna och hade en Seffle tändkulemotor på 15 hkr typ S17 BF med motornummer 7283. Levererades med ett varpspel typ SM-10 utan vajer. Spelet var större än det som normalt fanns på BVV 10-båtarna. Vidare var båten försedd med skvättbord och ett 3,4 meter långt tak mellan spant 5 och 12. En annan avvikelse från de vanliga BVV-10 båtarna var att rodret låg under båten och inte fäst i akterspegeln. Det var ett sk. balansroder. Båten användes på Dellensjöarna i Hälsingland.

 

En bild från den sista flottningssäsongen 1965 09 26  Foto från Bernt Fogelbergs samling i Sjöhistoriska museets arkiv, Stockholm

 

 

Red. är säker på att denna bild tagen den 30 september1963 av Arne Sundström vid Norrboån föreställer just BVV 10 nr 123. Det är den enda lidwallsbåten som såldes till Dellarans F.F. som hade 15 hkr motor och ett bredare varpspel.

Robert Ekstrand på Sjöhistoriska museets fotoarkiv i Stockholm hjälpte oss med det vi trodde var ett båtnamn. På en delförstoring av bilden framgår att båten hade beteckningen D 6 51. I januari 2016 vet vi att detta står för Dellen 6  byggår 1951, Foto  SHMM:s fotoarkiv.

 

Troligen är det BVV-10 nr 123 som drar det lilla flotet och flottarkojan under landrensningen av Dellen. Den som ror är Kalle Sallander, Sigge Hansson i mitten och Ingvar Fernström har haffat en massavedbit med sin flottningshake.
Foto före 1966 genom Åke Nätterö från hemsidan Moviken.se

Det bästa är taget. Depån i Näsviken 1966 06 08 tillsammans med BV 12 nr 224 D154  Foto från Bernt Fogelbergs samling i Sjöhistoriska museets arkiv, Stockholm

 

Skylten är välputsad. Foto Göran Åström

Leveransdokumentet red samling.

Efter att flottningen upphört kom båten till Hudiksvall. Ett brev från Hans Andersson kom i augusti 2014 i vår e-post låda. Han berättar vidare om båten.

Hej ! vill bara berätta att Lidwalls båt nr 123 har jag varit ägare till. Jag hittade båten när jag va liten grabb stående på pålar till en brygga utanför Bjärtrå i Kramfors Västernorrland. Jag var då 7-8 år och min farfar John Nilsson la ofta till där... när vi skulle fiska eller bara stanna till. Minns än idag att jag sa till farfar att den båten ska jag ta reda på när jag blir stor... Min farfar gick bort innan jag åter igen kom i kontakt med markägaren och fick ta över båten. Tyvärr så hann jag bygga hytten enbart, Blev sedan tvungen att sälja båten vilket var svårt då jag helst inte ville... idag något jag verkligen ångrar... Men det glädjer mig att Nya Ägaren tagit hand om den och även bevarat en del som jag som ung grabb byggt - trots mina bristande kunskaper och en hobbysvets så ser det okej ut även idag. Vore glad om ägaren ser detta och kan ta kontakt med mig

Mvh

Hans VildHasse Andersson

 

 

I början av 2000- talet fanns båten i trakten av Marma. Red. hade kontakt med dåvarande ägaren och fick dessa blider via e-post. Båten hade då en modern dieselmotor. Hon fick ny ägare runt 2002 och en 8 hkr Sefflemotor inköpes och monterades och provturer företogs på Dalälven.

Skylten på Sefflemotorn. Foto Göran Åström

2011-11-07 fick red ett e-brev från ägaren:

 

Hej! Jag vill bara tala om att jag äger BVV 10 nr 123 sedan 2001- 2002, och den går nu på Dalälven med en Seffle tändkula nr 9495 typ S14 BF.  Mvh  Göran Åström

 

Alla bilder från reds arkiv.

 

 

Här följer trevliga bilder från Göran Åström på motorinstallation, sjösättning och premiärtur:

Testning av kulmotorn på land. foto Göran Åström

På väg till älven foto Göran Åström

Sjösatt! Foto Göran Åström

Motorn igång. Foto Göran Åström

Så där, ut på Dalälven!. Foto Göran Åström.

Tillbaks