Tillverkningsnr 209 typ BVV 4 Heter nu Gullan

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Svenska Cellulosa AB i Sundsvall den 11 juni 1954. Längd 4,50 m. Bredd 1,80 m. Båten levererades med en Sefflemotor typ BF 13 med tillverkningnr 8643 på 5 hkr vid 800 varv/min. Båten hade ett varpspel typ SM 4 som levererades med 500 meter 8 mm vajer med dragkrok. Extrautrustningen bestod av ett förfäste. Propelleraxeln hade en diameter av 30 mm men delen vid axelkopplingen och propellern var nedsvarvad till 28 mm för att passa Seffles måttsättning i tum. Axeln var lagrad i ett 30 mm cutlesslager.

I hemmahamnen. Foto Pär Gulle 2009-06-21

Leveransdokumentet. Lidwallssidans arkiv

Det var vännen Tomas Johansson på Sollerön som uppmärksammade red på den fina båten som finns på Svensk Ångbåtsförening SÅF's hemsida. Genom uteslutningsmetoden kom vi fram till att Gullan är just nr 209 även om det på hemsidan förekommer andra uppgifter. Båten förfaller i ett väldigt fint skick och för redaktörerna på Llidwallsbatar.se är det särskillt roligt att återfinna ännu en av de små BVV-4 båtarna då vi är ägare och hyser stor kärlek till en likadan Nr 189 INEZ.

I hemmahamnen. Foto Pär Gulle 2009 06 21

Vi lånar aktuella uppgifter från SÅF:s hemsida där det berättas att Gullan senast hon användes för flottning var i Revsundsjön i Jämtland. Det var förmodligen efter att flottningen hade avslutats då hon användes till rensning av sjunktimmer. Nuvarande ägare - Pär Gulle - köpte skrovet 2007 av en granne vid som förvärvat det ca 10 år tidigare av en okänd. Skrovet var just ett tomt skrov när det såldes till Pär som slipade, blästrade, målade samt installerade panna och maskin mm. Sjösättning och dop gjordes i maj 2008 och sedan dess har hemmahamnen varit Korvågsnäset i Sjön Näckten i Jämtland. Båten och maskinen har fungerat över förväntan och givit många fina turer.Går runt 5 knop som max men 3-4 räknas som komfortfart.

I hemmahamnen. Foto Pär Gulle 2009 06 21

Ångpannan är en 25 kw stående eldrörspanna från Bernt Breding. Ångmaskinen är en 1 cyl 5 hk Bredingmaskin med slaglängd 82 mm, cyl diameter 92 mm, vikt 47 kg och det finns två stycken 9” värmeväxlare i serie för att värma matarvattnet till pannan.

Detaljer som visar båtens ursprumg är fästet för linhjulet till varpspelet och det ingjutna ritningsnummret på just linhjulet. Det är verkstadens detalj nr. 1205 och vi kan vara säkra på att Mora Gjuteri gjort hjulet rent fysikt. Pär sände oss bilder på detta se nedan. Det säger kanske även något om båtens tidiga färgsättning. Från början olivgrön därefter mörkgrå och på slutet av hennes period som arbetsbåt blev linhjulet varselmålat i signalrött.

 

---

Linhjulet med axel och akterfästen. Foto Bengt Gulle 2014 12 28 s

Linhjulet med gjutnr 1205. Foto Bengt Gulle 2014-12-28

 

På tur med Gullan. Foto Bengt Gulle 2014 07 11 ss

Red kan bara utbrista -Vilken Pärla!

 


Tillbaks