Tillverkningsnr 707 typ BV 4 Alänsia


Lidwalls Verkstads AB levererade denna arbetsbåt till TGOJ i Oxelösund augusti 1974. Det var järnvägsbolaget TGOJ som var beställare då de var ägare av oljehamnen. Längd 4,90 m. Bredd 1,90 m. Motorn var en Volvo Penta typ MD 2B på 23 hkr. Båten hade inget varpspel utan var en ren bogserbåt. BV i detta fall står för Bogserbåt V-botten. Båten byggdes öppen med en heltäckt motorhuv av plåt. 4 mm plåt i bordläggningen, stäv och köl av plattjärn 50 x 10 mm.

Leveransdokumentet på denna båt innehåller många poster: cutlesslager, bogserpåle som utgör expansionskärl för kölkylaren, propellerkorg och också körinstruktion nr 611. Även de små båtarna blev mer och mer komplicerade i slutet av verkstadens båtbyggarepok.

Båten köptes in för att dra ut oljelänsar vid ett ev. utsläpp i Oljehamnen i Oxelösund. Den låg i ständig beredskap och provkördes flera gånger per år av hamnens personal Red såg båten första gången 2007, men det var Fredrik Jansson som i sept. 2012 tipsade om att det var ett Lidwallsbygge. En bild ombord gör oss helt säkra att så är fallet. Någon tillverkningsskylt finns inte.

I januari 2017 utbjöds båten till försäljning och köptes av Christer E i Oxelösund. Skrovet var trots att båten stått 99,9 % av sin levnad på land inte i bästa skick och Christer var mest intresserad av motorn som av förklarliga skäl hade mycket få gångtimmar. Christer erbjörd en av redaktörerna att förvärva skrovet och då samma red. dagarna innan såld sitt senaste renoveringsobjekt, BVV 10 nr 266 Varparen 19 kändes det fint att kunna ge sig på nästa båt. Tips om försäljningen fick vi av Nils Öberg som fotoade Alänsia på sin vanliga plats i Oljehamnen.

Efter transport till Wintervarvet i  februari 2017 kunde arbetet starta. Skrovet var hårt rostangripet troligen  beroende av något jordfel då Alänsia  hade en batteriladdare ständigt inkopplad som beredskapsbåt. Norells Marin & Mekaniska AB erbjöd en lämplig Listermotor typ ST 2  på 17,5 hkr vid 2200 v/m byggd 1973 som inköptes. I april 2019 var allt sammanfogat och en första provtur kunde företas. Allt gick bra och maskin och båt visade sig passa utmärkt tillsammans. Propellern och axeln var de ursprungliga.


Vilken känsla! Första turen avklarad efter renoveringen på Wintervarvet i Leksand: Allt var till belåtenhet.
Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2019 04 24

Utan att veta att det fanns en Lidwallsbåt i Oxelösunds hamn  fotade red denna skapelse, kanske beroende på att den hade en timmerbur runt snurran  Red 2007 07 21 

Med den pollaren börjar saker och ting klarna. Foto Fredrik Jansson  2012 09 14

Här ses rostangreppen tydligt men då var hon redan ersatt med en styrenbalja. Foto Nils Öberg 2017 01 27

Motorn avlägsnad och red fick chansen. Foto Nils Öberg 2017 01 27

På väg till Leksand för första gången sedan 1974. Red tar en närgången titt på nyförvärvet, nu motorlöst men annars helt i original.
Kunde nog bli nått detta också. Foto Christer Samuelsson 2017 02 21

800 svävande tyngdlösa kg. Foto Bosse Erkers 2017 03 17

Intressanta lösningar framträder. Bogserpåle/expansionskärl för kölkylningen Foto red 2017 05 08

Arbetet går framåt. Ett hål mindre, många  kvar att åtgärda. Foto red 2017 05 08

Erkers Bosse vet hur man vänder på steken. foto Red 2017 05 10


Intressant skrovform. Hon har haft en massa olika färger. Nu lutar det åt grönt. foto Red 2017 05 10

En  tvåcylindrig Lister med vevstarat har inköpts. Passar fint till befintlig  propeller.  foto red 2017 06 11



Ett trettiotal hål har lagats. Gamla och många färglager har knackats bort. Nytt cutlesslager har moterats och så nymålning.Vändning står på programmet och sen är det "bara" fix av insidan och motorinstallationen  kvar.
Görkul skulle de säga i Göteborg.
Foto red 2017 11 02


En riktig utvikningsbild. Durken och sittbrädorna åtgärdade och målade med äkta linoljefärg. Foto red 2018 04 11

Listigt kontaktade red en Listerexpert då Listern inte startade. Efter luftande enligt Listerschemat startade Alänsias nya Lister snällt. Foto Piamaria Hallberg Winter 2018 05 13

Lyssna och njut och döm om vår glädje över att ha överlistat tekniken!! https://youtu.be/FjwW44rMEEw

All svetsjobb är klart. Rosthackad och målad även på insidan. Nu skall motorn in. Tank och propelleraxel står på tur. Foto red 2018 09 12


Svennes Ford har levererat och här betraktas resultatet. Foto red 2019 03 29




Motorn inpassad på gamla ishockypuckar. Axel o nytt gummi med tillhörande slangklämmor  till glandertätningen  på plats.
En rätt flexibel lösning på det hela taget.
Foto red 2019 03 29



Motorn på plats men slutmonteringen återstår. Foto red 2019 03 29



Dags för den stora dagen då jobbet skall prövas. Sjösättning vid Övermo bys förnämliga och lååånga ramp som fungerar även vid lågvatten.
Mats rattar rätt. Anders håller i tåten och Lasse fotar. Foto Lasse Fabrikörn Gudmundson 2019 04 24



Lägg ut , lägg ut,  visst  det gör  Fabrikörn och
redaktören. Foto Red  2019 04 24



Och så full fart mot nya äventyr i den slumrande hamnstaden Leksand . Foto
Red  2019 04 24

Som ses här. Överbrytande sjö på älven ! Här en liten film då vi körde fullfartstest
     Härligt att komma till skott. Följ med på dagens andra tur i nedgående sol  Foto Red 2019 04 24


Durkarna anpassade efter den "nya" motorn. Nu fattas en Lidwallsvimpel och  kanske behövs lite längre avgasrör.
Foto red 2019 04 26


Från andra provturen. Nu utrustad med durkar, vimpel och tampar mm. En nöjd redaktor fotat av en landbaserad dito.
Foto red 2019 05 18 

Finliret färdigt för tillfället. Inbackning vid bryggan  i Övermo. Foto red 2019 05 18
Två luftkyld sjöskönheter redo för nya upptåg. Foto red 2019 05 18

Att veva igång en dylik motor kräver fart, kraft och finess.
Ventilena stängs på ett enkelt sätt efter ett intensivt vevande och hon startar.
Förhoppningsvis, Foto red 2019 06 02

Nedför Österdalälven. Loggar 5,8 knop när strömmen hjälper till. Foto red 2019 06 02



Ny gös och allt går som det skall. Foto red 19 06 08

Tillbaks