Tillverkningsnr 58 typ BV 15  hette  BOSSE


Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Jösseälven Flottningsförening den 18 maj 1949. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Seffle 25 hkr tändkulemotor typ S110 BF 25 hkr 600 v/m. Motornummer 6588. Nuvarande ägaren är AB Göta Kanalbolag och båten är stationerad i Sjötorp.

Nedan följer en liten berättelse om hur det kan gå till att identifiera en Lidwallsbåt.

Den 2009 09 23 inkom ett gammalt vykort från Anders Engdahls samling vilket stärker vår teori att denna båt är nr 58. På kortet från Forsvik ses båten med tändkulemotorns avgasrör uppstickande och beslaget på akterdäcket ser lika ut som dagens. Åter till Sjötorp för att berätta om Lidwallsbåten som fanns där. Det är en rundbottnad båt av typ BV 15. Inget har ändrats skrovmässigt. Den platta aktern finns kvar. Ventilerna till den lilla skansen med 2 kojplatser som fanns på dessa båtar, är igensvetsade. Idag används den till farledsarbeten i Vänern runt kanalinfarten i Sjötorp och är naturligtvis mycket välhållen. När AB Göta kanalbolag förvärvade båten omkring 1970 var den stationerad i Forsvik och användes av slussvakten där. En kall dag 1973 frös motorn sönder och så var det slut med kulmotorn  som flera av varandra oberoende personer har sagt var en Seffle på 25 hkr. Båten togs till varvet i Sjötorp och den nuvarande Deutzdieseln installerades. En hel del bottenplåt har också bytts under åren.Båten  har kvar sin funktion som arbetsredskap. Men vilket ursprung har denna båt? Vi har talat med flera personer på AB Göta kanal och ansvarig i Sjötorp har varit ombord för att kolla den Lidwallsskylt han trodde fanns kvar på båten. Så var dock ej fallet. Det är verkligen trevligt när folk som vi absolut inte känner välvilligt hjälper till att svara på "konstiga" frågor.

Red trodde därför att denna båt skulle förbli oidentifierad men det fanns ytterligare en faktauppgift att gå efter; båten kom från Värmland! Motorvarpbåtar av typ BV 15 brukar bara ha 20 hkr Sefflemotorer, så här kunde de flesta båtarna i Lidwalls register uteslutas. Återstår då bara en som lever upp till båda de kända fakta som finns; 25 hkr motor och  Värmland.

Då blir reds slutsats att denna Lidwallsbåt är en 15 BV nr 58 som byggdes 1949 och hade en 25 hkr motor av Typ S110. Båten hade också en hytt vid leveransen. Man kan tydligt se att den är bortskuren på just denna båt, plåtkanten finns kvar. Nr 58 levererades till Jösseåns Flottningsförening i Arvika, Sannolikheten att det är just denna båt är därför  stor. Så tills någon motbevisar det så betraktar redaktionen även denna  Lidwallsbåt i Sjötorp som identifierad.  Sjötorp har också en annan koppling till Lidwall historia: Ingenjör Kjell Richardsson, som gjorde beräkningar, ritningar och som också inredde några båtar fanns på orten. En lång och god affärsrelation!

Red besökte Sjötorp i okt 2021 Då låg båten upplagd sedan ett okänt antal år. I maj 2023 fick vi fina bilder från Kenth Karlsson på båten som då hette Bosse och var påtagligt upprustad. Kanske ägarbyte? Vet du som läser detta kontakta gärna redaktionen

Den 30 oktober hörde Ben Johanssen av sig till redaktionen och meddelade att han hade köpt nr 58;as originalmotor i Mariestad för många år sedan. Motorn var i fint skick och körbar och dessutom till salu vid tillfället. 




Nr 58 vid Forsvik vykort från Anders Engdahls samling


Originalet med skylt och allt. Foto Ben Johanssen oktober 2023


Hela maskinen. Foto Ben Johanssen oktober 2023

I Sjötorp som tjänstebåt. Foto red maj 2007

Red tror att kranen kan flyttas till akten vid behov. Foto red maj 2007

Lidwallsk bogserpåle Foto red maj 2007

Lister ! Killgissar  på ca 32 hkr  Foto red maj 2007

Fördäcket med en typisk Lidwallspollare. Foton Anders Winter Sjötorp maj 2007


Plöstligt händer det. Upprustad och vackert namnad. Foto Kenth Karlsson 2023 06 06


Men för övrigt sig lik. Foto Kenth Karlsson 2023 06 06


 Foto Kenth Karlsson 2023 06 06

Tillbaks