Tillverkningsnr 43 typ BVV 10 Varpbåt 5

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Fryksdalens Flottningsförening den 11 januari 1949. Båten levererades till Oleby. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Seffle 10 hkr tändkulemotor Typ S15 BF med motornummer 6454. Första driftsår 1949. Spel av typen SM 7. Båten är den äldsta BVV 10 vi sett med förhöjt fördäck och "sittruff".

Varpbåt 5 i Torsby 1966 06 08, vid något tillfälle har man dragit avgasröret ut genom bordläggningen på BB sidan. Hålet ses även på färgbilderna nedan. Foto Bernt Fogelberg i Sjöhistoriska Museets Samling

Från Håkan Larsson kommer följande historiska uppgifter: 

Noterat inköpspris: 7.200:–  Båten användes i sjön Mangen och på flera andra platser. Såld 1967 till Nils Nilsson, Lassbybacken, Sörmark enligt bevarade noteringar. Nils Nilsson har berättat att han köpte båten av flottningsföreningen direkt efter den sista ”rumpan” medan varpbåten låg i sjön Kläggen invid hans strand. Han sålde båten efter några år till en privatperson från Ekshäradstrakten. Nils har även berättar att köparen avled kort efter att affären hade avslutats och att båten därefter har sålts vidare. Båtens har då gått på ett sågverk i närheten av Hagfors.

Nyligen väckt ur en lång törnrosasömn. Foto Stig Johansson 2012-07-26


Till väster FFF inventarieskylt VB V = Varpbåt V. Till höger Lidwallsskylten. Foto Stig Johansson 2012-07-26

När driften upphörde på sågen såldes båten till en av de anställada som tog ur kulmotorn och blästrade och målade skrovet. Därefter blev båten liggande i en grässlänt i 20 år. 2011 fick Stig Johansson köpa båten och han planerade då att redan följande sommar montera in en lämplig dieselmotor och bruka båten i närheten av Hagfors. Skrovet var i mycket gott skick som framgår av bilderna.

Båten har sk. sittruff. Fördäcket går ända upp till vågbrytaren, något som därefter blev standard. Foto Stig Johansson 2012 07 26

Red. kan konstatera att ännu en av de härliga och slitstarka BVV-10 båtarna finns kvar. När dessa båtar byggdes i Leksand på en vecka var det förmodligen ingen som kunde föreställa sig att så många av dem skulle få en framtid som robusta fritidsbåtar runt om i vårt land. Att någon till och med skulle köra passagerare med ångdrift, fanns inte på kartan! Under 2014 har motor, propelleraxel och monterats samt ny durk tillverkats. Stig såg fram mot sjösättning våren 2015.

Snygga former. Foto Stig Johansson 2012-07-26

Det dröjde ett tag innan vi fick information om Varpbåt 5 men under juli 2016 var Lars Larsson förbi Stig och och fotograferade framstegen. Då var motorn inkopplad och det återstod inte mycket innan provtur.

Åter Frykengrön. Foto Lars Larsson juli 2016

Motorn är monterad och durken på plats Foto Lars Larsson juli 2016

Stig startar upp. Foto Lars Larsson juli 2016

Bänkar och stående avgasrör Foto Lars Larsson juli 2016




Ut med Listern och in med en Bolinder Munktell 1052. Sålunda gjorde Stig. Detta resulterade i att ena halvan av redaktionen tog en tur till Hagfors efter erbjudande att få köpa den tvåpipiga Listern.
Tänkt till äldre systern BVV 10 nr 94 Nätran
i en icke allt för fjärran framtid.
Foto red 2019 09 30



VB 5 är en riktig Pärla Foto red 2019 09 30



Med brytskiva på akterdäcket och allt. Foto red 2019 09 30

Tillbaks