Tillverkningsnr 641 typ Ferrina 90 heter Skörven II

Lidwalls Verkstads AB levererade denna Ferrina 90-skrov till Lars Widlund i Vålberg den 10 juli 1969. Längd 9m. Bredd 2,75. Skörven II var den femte Ferrina 90 båten som tillverkades. Båten byggdes för rak axel och roder vilket underlättat för några intressanta maskinlösningar under åren. Skörven II innehade länge det av oss kända fartrekordet 22 kn vilket putsades upp till 24 kn sommaren 2015. Se nedan!

Så här fint går en Ferrina 90 i 18 knop! Nya Yanmarmaskinen på 315 hk verkar vara alldeles lagom!
OBS vimpeln i gösstaken! Foto Thomas Widlund 2015 08 28

Foto Thomas Widlund

Vi fick i mars 2011 bilder och hela historien i ett brev från nuvarande ägaren som är beställarens son:

Hej!
Tack för en fin hemsida med kul kulturläsning för oss som är båt (Ferrina) frälsta. Jag har en Ferrina 90 som gått i familjen sedan den var ny.

Lite historia.
Pappa köpte skrovet 14/7/1969 det står inget skrovnummer på beställningserkännandet, pris 11.500. Vi fick en provtur med en Ferrina det måste ha varit Lisa? när vi var där. Skörven 2 är sjösatt första gången 1972. Pappa gjorde plåtarbete, målning och motormontage på sitt jobb, sedan fortsatte han på Segerstads båtbyggeri med inredningen.
Inredningen är lite annorlunda än ursprungsritningarna förpik och en koj på var sida i ruffen. Toalett framför förarplatsen på styrbordssidan och garderob mittemot.

Foto Thomas Widlund

Pentry bakom förarplatsen, bänk med fast stol vänd akterut mot bordet, kylskåp i bänken. Soffa i hela aktern och ett nedfällbart bord i 2 sektioner på babordsidan, inredningen är gjord i mahogny. Den är byggd med axel, och har nu sin 3e motor, motorn de 2 första säsongerna var en Chevrolet 6a på ca 90hk. 1974 satte pappa in en Chrysler V8 225hk som han köpte genom Lidwalls, den gav en toppfart på 22 knop. 1989 tog jag över Skörven, bytte motor till en Ford diesel 6a 120hk - det halverade farten men gav en bränsleförbrukning som var betydligt bättre.

Foto Thomas Widlund

Foto Thomas Widlund

Samtidigt sattes en badbrygga gjord i durkaluminium på. Vikten på Skörven II är 4300 kg helt tom vid sjösättning.
Det är vår Skörven II som är med på bild tillsammans Rolf Olssons Busan (614).

Foto Thomas Widlund


Foto Thomas Widlund

I oktober 2015 skickar Thomas en uppdatering som heter duga!

..satte in en ny Yanmar 6LPA 315hk under vintern. Det gav en behaglig marchfart på runt 16 knop vid 2800rpm och en topp på 24knop vid 3600rpm, propellern blev ett snäpp för mycket i stigning för motorn skall varva 3800. Så det får bli en ny.
Totalvikten blev 200kg lättare, 4100kg tom.

Så här ser aktersvallet ut efter en Ferrina 90 i 24 knop. Verkar som de fyra tonnen uppför sig utmärkt i sjön!
Foto Thomas Widlund
2015 08 28

 

Lidwallssidan tackar Thomas W för fina bilder och intressanta texter. Visst är dessa Ferrinor väldigt vackra båtar !!

Tillbaks