Dalälvarnas Flottningsförenings - DFF - huvudsakliga uppgift var att under åren 1880 tom 1970 bedriva timmerflottning på Dalälven med biflöden. När flottledssystemen var som längst på 1950 talet bestod det av mer än 320 mil flottleder. På många biflöden och därmed sammanhängande sjöar skulle flottgodset transporteras innan det nådde huvudfåran Dalälven. Detta var delvis orsaken till att föreningen satsade och utvecklade de små motorvarpbåtarna.  

På större sjöar och vattendrag hade DFF ända sedan bildandet utvecklat flottnigen med hjälp av ångdrivna varpbåtar. Dessa båtar är väl dokumenterade i olika skrifter.  Men att använda ångdrivna båtar för liknande uppgifter på mindre vattendrag och längs grunda älvsträckor var varken praktiskt eller ekonomiskt möjligt

 I och med att tändkulemotorn blev driftsäker  började föreningen experimentera med möjligheten att varpa timmer med små tändkulemotordrivna plåtbåtar. Dessa båtar har fram till nu varit tämligen odokumenterade. Detta är ett försök att dokumentera DFF små motorvarpbåtar historia i bild och ord. Båtarna sågs av flottarna som ett arbetsredskap och inte som vi kanske idag som ser dem, som veteranbåtar med intressanta motorer och spännande historia.

 

Övermo varv våren 1969.  Små motor varpbåtar i väntan på näst sista flottnings säsongen  Från  väster ses
Untra, redan då privat ägd, Pål, Draggen, Torsång II, Tor, Per, Balder, Pelle  och troligen Linghed
. Foto red

Dessa båtar flyttades ofta mellan olika vattendrag. Två fasta punkter för underhåll av båtarna  var Övermo varv, Leksand i norr och Gysinge i Dalälvens södra del. Övermo Varv var DFF.s huvudverkstad och här byggdes och reparerades ångvarpbåtarna som gick på Siljan. Det fanns stor kunskap om båtbyggeri och plåtslageri bland de anställda på varvet. Det var därför inte konstigt att föreningen redan i början av 1930-talet började bygga små nitade motorvarpbåtar. Enligt verkmästare Bertil Persson som jag träffade på varvet 1973 i samband med att jag köpte varpbåten Linghed, var hon byggd i Stockholm på 20 –talet och blev en prototyp för de små varpbåtarna som senare kom att byggas av DFF. Det var troligt Erik Lidwall som låg bakom detta utvecklingsarbete. Han var anställd i olika befattningar på varvet från till 1945 då han gick i pension och startade det välkända företaget Lidwall & Söner AB.

De första båtarna som byggdes var nitade, rundbottnade skrov om ca 8 meters längd. Omkring 1940 började man bygga en ny typ av varpbåt som sannolikt utvecklades av Erik Lidwall som då var verkmästaren på varvet. Det var en flatbottnad, kantig, helsvetsad båttyp som benämndes typ B avsedd för mindre vattendrag. Ursprungligen driven av en 10 hkr Sefflemotor. När varvet tillägnat sig elsvetsningstekniken började man även bygga ytterligare en variant av de första  nitade 8-metersbåtarna. Denna typ kallades av föreningen typ D, nu  i svetsat utförande och något större än ursprungsmodellen  med högre fribord för mer öppna vatten. Dessa båtar hade ursprungligen 15 hkr Sefflemotorer.

2 st båtar av typen A ( de yttersta i raden ) och och i mitten 4 st av typen B på Övermo varv 1972 04 30. Från vänster ses Pia, Sixten och Svea. Resten är okända. Foto red

I mitten av 50-talet byggde varvet en mycket liten motorvarpbåt  benämnd typ  A. Kanske var dessa båtar Sveriges minsta flytande arbetsplatser. De var V-bottnade och försedda med 8 hkr Sefflemotorer och spel. Slutligen fanns en uppsamlingsklass benämnd typ C av företrädesvis rundbottnade båtar, 6 – 7 meter långa.

Gemensamt för dessa fyra båttyper var att de hade varpspel som drevs med en koppling från propelleraxel. Den var framtagen av Seffle motorverkstad "i samarbete med ledande svenska flottningsföreningar" som det stod i reklambladet. Motorerna var helt fristående mitt i båtarna utan någon som helst ljudisolering. Längsgående träbänkar var den enda bekvämligheten och det fanns i allmänhet ingen möjlighet att värma medhavd matsäck.

Typerna C och D hade vanligtvis korrugerade plåttak som visserligen stängde ute regnet men som i gengälld ökade bullret i båten genom att fungera som resonanslåda. Vissa båtar med tak hade nedrullbara markiser i canvastyg. Några av båtarna av typ D påbyggdes på slutet med hytter i plåt t.ex. Idre, Holger och Toftan.  Det finns varianter av alla båttyperna. Mest lika varandra är de 9 st båtarna av typ A. Av typ B finns två varianter med olika längd men också en ytterligare variant  med väldig låga fribord t.ex. Laura. I gruppen Typ D finns två huvudgrupper men också flera helt individuella båtar med oklart ursprung. Gruppen C är inte någon enhetlig typ alls utan mer en båtstorlek mella typ B och typ D.

Pia, Laura, okänd typ A och Falken under bogsering över Siljan  av ångf Erik  på 1950-talet foto från Tony Nordesjös samling

Båtlistorna bygger på en förteckning över DFF:s  mindre motorvarpbåtar upprättad 1970. Listan gjordes tanke på den då förestående försäljningen av båtarna. Jag har kompletterat den listan med båtar sålda före 1970. Denna hemsida är ett försök att dels beskriva DFF:s mindre varpbåtar, dels försöka följa båtarnas öden efter försäljningen vilket är mycket svårt.  Redan efter några olika ägare är den senaste osäker på vad båten hette för kanske mer än 20 år sedan. En del av identifieringarna på lista är därför gjorda med hjälp av motorns tillverkningsår som redovisas på  DFF:s lista. Det kan vara en osäker metod. Hemsidan gör därför ej anspråk på att vara exakt. De små motorvarpbåtarna som köptes av olika företag är extra svåra att hitta. De användes en kort tid för hantering av timmer och massaved vid sågverk och pappersbruk. Idag är de bortglömda av de som arbetar på dessa företag. Men genom företagen har jag ibland fått kontakt med minnesgoda pensionärer, som har lämnat avgörande tips för vidare forskning.

En mycket god källa har varit de kopior på kvitton från försäljningen av de små varpbåtarna som finns i Storas arkiv i Falun. Här finna namn och adress på både företag och privatpersoner som köpte båtarna. Dessvärre saknas uppgifter om vart flera av motorvarpbåtarna såldes. En del båtar har erbjudits medarbetare till flottningsföreningen och här saknas kvittenser  som säkert upprättades men ej ingår i det arkiverade materialet. Även om rörligheten inte är så särskilt stor i vårt land så hinner människor flytta och företag läggas ned  under de 40 år som förflutit sedan den sista båten såldes från Dalälvarnas Flottningsförening. Jag har haft god hjälp av Släktforskarförbundets CD Sveriges befolkning 1970 och 1980. Trots detta har jag misslyckats att återfinna en hel del båtar beroende på att jag ej hittat någon ansvarig för de företag som köpte båtarna.

Det jag nu redovisar är resultatet av nästan 20 år amatörmässig efterforskning, massor av telefonsamtal och en hel del resor. Jag har fått mycket god hjälp både av tidigare och nuvarande ägare av dessa båtar. Arbetet fortgår och då och då inkommer både tips och bilder som gör att arbetet långsamt går framåt. I mars 2008 upphittades Anders i trakten av Enviken och under 2013 kunde jag återfinna Anton av en ren slump. Kunskap fanns om att Anders var i regionen, men det är inte samma sak som, att kunna identifiera båten genom hela ägarkedjan, från DFF till idag.

En del av båtarna,de av typ B, är till förvillande  lika och här är det viktigt att ha hela ägarkedjan för att kunna göra en riktig identifiering av båten.  Många av båtarna är på något sätt ombyggda, har nya motorer osv. och de flesta har inte kvar sitt originalnamn. Medan andra båtar är  helt oförändrade från den tiden de gick i flottningen. Efter denna introduktion kommer nu fyra tabeller med båtarna efter typ och de med blått namn är klickbara.

Sedan COMHEM tröttnat på att tillhandahålla hemsidor och lägger ned den sida jag haft hos dem  sedan 1999 - W.A. Winter & Söner HB  - kompleterar jag listorna med alla av mig kända DFF s båtar. Detta kommer att ta sin tid men borde vara färdigt under våren - försommaren  2019.

Stockholm februari  2019
Anders Winter

 

Öppna motorvarpbåtar typ A. längd 4,5 m. bredd 1,7 m.

Namn

Byggår

Namn 2019

Setts senast

Div data. motor mm.

Dina

1957

Laxen

Dalarna 2003

Lister

Fina

1957

?

Nockeby 1971

 

Gina

1957

   ?

Stockholm 1978

 

Inez

1953

Inez

Bjuråker 2018

Deutz

Lina

1951

Lina

Erikssund 2003

Volvo Penta

Mina

1951

 

Djurgårdsförvalt, 1971

 

Nina

1957

  

Bua hamn 2009

 

Pia

1959

Pia

Fagersta 2018

Diesel

Tina

1952

 

Holmens Bruk 1974

  Skrotad 1982

 

Öppna motorvarpbåtar typ B. längd 6,5 - 7,2 m. bredd 2,2 m.

Namn

Byggår

Namn 2019

Setts senast

Div data. motor mm.

Anders

1942

Frica II

 Enviken 2015

Deutz 9 hkr

Arne

1956

Arne

 Malung 2009

Seffle 10 hkr

Bengt

1950

Bengt

 Rönnäs 2018

Seffle 10 hkr

Bertil

1954

Lajla III

 Venjan 2009

Seffle 10 hkr

Bosse

1960

  

 Stockholm 1972

Deutz 9 hkr

Falken

1948

 

 Stockholm 1971

Deutz 9 hkr

Gunnar

1955

  

 Järfälla  1974

  

Gylfe

1947


 Runmarö 2019


Gösta

1947

Gösta

Stockholm 2018

Deutz

Hugo

 


Lindesberg 2014

Deutz

Höken

1948

Höken

Bäsingen 2015

Deutz

Ivar

1954

  

 Gävle 2003

Troligen denna båt Deutz 23 hkr

Joel

1954

Stånkan

Gustafs 2009

Ångmaskin 2 cyl

Kraku

1938

Lotta

Hedemora  2018

Seffle 4 hkr

Lasse

1940

  

 

Seffle 10 hkr

Laura

?

Dalfors I

Dalfors 2018

Seffle 10 hkr

Majken

1952

Majken

Mora 2018

Seffle 10 hkr

Mariann

1952

Mariann

Äppelbo 2014

Seffle 7hkr

Mats

1953

   

Göteborg 1973

Seffle 7 hkr

Nisse

1960

  

 Örebro 1974

?

Otto

1958

  

 Stockholm 1971

?

Rune

1957

    

 Närsjö 1970

?

Sixten

1959

Sixten

Borlänge 2019

Seffle 10 hkr

Sten

1950

Necken

Runn 2018

Seffle 10 hkr

Stig

1956

Stig

Siljansnäs 2019

Seffle 10 hkr

Sture

1959

Theresia

Vika Strand 2007

Volvo Penta

Sune

1957

Doolittle

Sandviken 2018

Volvo Penta 40 hkr

Svea

1951

 

Danmark 2003

Saknar motor

Sven

1953

Sven

Mora 2018

Seffle 10 hkr

 

Öppna motorvarpbåtar typ C. längd 7-8 m bredd 1,7 - 2,2m

Namn

Byggår

Namn 2019

Setts senast

Div data. motor mm.

Grönland

1933

Grönland

Västanvik 2018

Ångdriven

Gävan

1938

 

 


Holmsån

   

Torsångaren

 Torsång 2017

Ångdriven

Linghed

1920

Linghed

 Insjön 2018

Seffle 15 hkr

Marma

    

Marma

 Hedemora  2018

 

Nisse  den äldre

1936

Nisse

 Malung 2010

Seffle 10 hkr

Pilen

 

Pilen

Leksand 2018

Deutz 20 hkr

Vansbro

1939

Loke

Falun 2008

Seffle 7 hkr

 

Öppna takförsedda motorvarpbåtar typ D. längd 7,5 - 8,5 m. bredd 2,0 - 2,3 m.

Namn

Byggår

Namn 2019

Setts senast

Div data. motor mm.

Anton

1933

?

 Eskilstuna 2015

Ombyggd med hytt
Axel

1948

Africa Queen

 Gotland 2010

B M

Balder

1961

Balder

 Insjön 2019

B M Nästan i orginalskick.

Balungen

    ?

Yasmin

 Runn 2007

Ombyggd med hytt

Draggen

    ?

Tuffen

 Rogsjön 1999

Seffle 10 Hkr öpppen.

Edvin

1956


 

Skrotad i Grisslehamn 1997

Färdsjön

    ?


Färnäs

1944

?

 Upplandbro 1985

Scania Ombyggd med hytt

Gustafs


 Askersund 2015

 

Gysinge

    ?


 Östhammar 1972

Inget känt om denna båt. Såldes  1972 05 02 till Sv. Pontonhamnar.
Gårdvik

     ?

Gårdvik

 Sollerön 2018

B M Stor överbyggdnad

Harry

1956

Nani Vahine

 Björkudden 2003

Upplagd Deutz 20 hkr

Holger

1958

Orion

 Mariestad 2014

Seffle 15 hkr Hytt

Hosjön

1929

Våga

 Enköping 2007

Mercedes-diesel

Horrmund

1931

Ewa

 Sigtuna 2015

Ångmaskin,

Hovran

1939


 Sandviken 2007

Nära org. skick

Idre

1935

Idre

 Ockelbo 2018

Under renovering

John

1956

John

 Mora 2018

Seffle 15 Hkr körbar museibåt

Kalle

1952

Marie

 Torsång 2007

Ångmaskin ny överbyggnad

Måsen

1919

Måsen

 Häradsbygden 2018

Ombyggd med hytt

Lingan

1929

Avant

 Waxholm 2017

Styrhytt minibogserare

Olle

1947

Ollé

 Bengtsfors 2018

Ångmaskin installerad

Per

1930

BunkePer

 Orsa 2018

BM  motor Orsa BK arbetsbåt

Pelle

1952

Pelle

 Lima 2014

Motor VP förbyggd

Pintorp

1958

Pintorp

 Laknäs 2018

BM  Ny styrhytt 1975

Pål

1949

?

 Gotland 1971


Rulle

1954

Aurora

 Sjövik Folkhögskola 2002

Seffle 15 Hkr Öppen.

Rämsön

1933



Skrotad 1971 efter brand ????

Sam

1951

?

 Torsång 1975



Svärdsjön

?

Svärdsjön

 Mälaren 2015

Ombyggd med hytt

Torsång I

1928

Torsång I

 Norshyttan 2018

Seffle 15 Hkr Ombyggd med hytt


Torsång II

1930

Torsång II

 Torsång 2018

BM diesel

Tor

1935

Tun Tor

 Rättvik 2018

BM Ombyggd med hytt

Toftan

1962

Plyfa Queen

 Hassela 2006

Nu museibåt i Hassela

Venjan

1935

Venjan

 Ekerö 2018

Kulmotorn kvar

Vågsjön

    ?

Sunnanö

 Torsång 2018

Troligen denna båt ångdrift


Större äldre varpbåtar.  Motor / Ångdrivna

Namn

Byggår

Namn 2019

Setts senast

Div data. motor mm.

 Atle

1940


 Siljan 2018


Dalälven I

1940


 Hedemora 2017

 Ångdriven

 Dalälven II

1940


 Stjärnsund 2018

 BM motor

 Dalälven III

1940


 Siljan 2019

Scania

 Dalälven IV

1940


 Lettland Riga 2014

BM motor

 Gerdt

1904

 

 Siljan 2019

 Seffle 50 hkr  2 cyl

 Necken 1910
 Siljan 2019
  Neptun

1914


 Siljan 2019


  Mora   1888
 Norge 2010 Kan vara Skrotad
  Måns

1893


 Skrotad 1957


  Måsen  1910
 Öje 2019 Under renovering
  Ran

1910


 Siljan 2019


  Snapp Opp 1876
 Siljan 2019

 Särna

1931


 Siljan 2019


 Tunsta


 

 Stockholm 2014

 

Ymer 1940
 Söderfors 2018
Ägir 1883
 Siljan 2019


"Moderna" motordrivna större bogserbåtar

Namn

Byggår

Namn 2019

Setts senast

Div data. motor mm.

Ore

1958

         ?

Waxholm 1993


Paul

1954

 Svall

Dalsland 2013

 

Siljan I

1965

 Aquarios

 Medelhavet  2014

 Förlist 2014 Engelska kanalen

Siljan II

1967

Skallö

Mälaren 2018


Trängslet I

1957

Zorba

Runn 2018

Seffle typ S 210 2 cyl 50 hkr

Trängslet II

1957

 Borka

Tröne 2008

 Seffle S17 15 hkr

Trängslet III

1959

 Fyren

Stockholm 2019

 

Trängslet IV 

1960

Engerdalen

Lysekil 2019


Trängslet V

1960

 Erik

Nynäshamn 2019

 

Trängslet VI 1960 Frycksdalen Skrotad efter haveri 1996


Större Ångvarpbåtar


Namn

Byggår

Namn 2019

Setts senast

Div data. motor mm.

Bäsingen

1905

Bäsingen

 sjön Bäsingen 2019

 ännu Ångdriven

Domnarfvet

1863

Domnarfvet

 sjön Runn 2019

 ännu Ångdriven

Dalkullan

1869

  

 Kallerö 1972

 

Dalkarlen

1869


 Skrotad 1957


Elfdalen

1888

Elfdalen

 sjön Siljan 2019

ännu Ångdriven


Erik

1919

Erik

 sjön Siljan 2019

 Diesel sedan 1961

Flottisten

1890

Flottisten  

 sjön Siljan 2019

 ännu Ångdriven

Göran

1881

Göran

 sjön Siljan 2019

Diesel sedan 1978

Hovnäs

1890

 Ex Bäsingen

 

 --------------

Laxen 1899 Laxen  sjön Siljan 2019  ännu Ångdriven
Ore Elf 1872
Skrotad 1957
Orsa 1888 Orsa
 sjön Siljan 2019  Diesel sedan 1969
Siljan 1868 Siljan
 sjön Siljan 2019  ännu Ångdriven
Tomten 1862 Tomten
Mälaröarnas båtvarv 2019  ännu Ångdriven
Östa 1898 Östa
 Saltsjön  2019  ännu Ångdriven




Tillbaks