Tillverkningsnr 647 Bogserbåt Dragaren 6

Lidwalls Verkstads AB levererade denna bogserbåt till Klarälvens Flottningsförening den 13 april 1970. Längd 7,75 m. Bredd 2,60 m. Originalmaskinen var en Volvo Penta diesel typ MD 67 på 95 hkr. Vikt 3,7 ton. Deplacement 4,1 ton. Bordläggningen är i 5 mm plåt i slaget 8 mm. Propelleraxeldiametern är 70 mm. Utförandet var ett öppet skrov med styrhytt och kölkylning av motorn. Kylsystemet rymde 132 liter och var vid leveransen fyllt med 1/3 glykol. Propellern omslöts av en dysa som ökade dragförmågan. Tanken var på 245 liter. Ratten gick igenom frontskottet på styrhytten så att båten även kunde köras utanför hytten. Båten var framtagen enbart för bogsering och för ritningen stod Richardssons Ingenjörsfirma i Karlstad.

Kunde det någonsin drömmas i stugorna runt Klarälven att en av Dragarna på 2010-talet skulle ut på jobb till den stora hamnstaden Göteborg? Foto Bengt Sandinge 2017 03 28

 

 

I Karlstad våren 2015. Foto Helena Lundgren Landin

 

I Karlstad våren 2015. Foto Helena Lundgren Landin

Typiska kavitationsskador som gärna uppstår i dysor och på propellern däri . Red har reparationssvetsat ett antal sådana på bogserare. Är dysan ur rostsynpunkt fylld med spillolja kan man hålla sig för skratt. Foto Helena Lundgren Landin våren 2015.

 

Bild 1 visar Dagaren 6 i sitt rätta element, närbild på Rune i Gårdsjö ovanför intaget vid Lustens skiljeställe i Deje På den här bilden är båten ganska ny och den har kvar orginalstyrningen som senare byttes ut mot orbitrol, tillverkningsåret var 1970 och bilden är tagen ca 1974. Fotograf Curt Jonsson. Text Peter Jonsson.

Foto Nils -Erik Englund.

 

Dragaren 6 i full fart, en toppbild Foto Nils -Erik Englund.

I ett e-brev skriver Nils-Erik:

Sen till Dragarbåtarnas flaggskepp Dragaren 6. Båten gick i stort sett hela tiden på Lusten. Där användes den bla till att sköta virkesmagasinet, se till att virket kom ner till skiljen vid Lustnäs, flytta virket mellan dom olika länsorna i sjön, "vränga läns". Hjälpa till och hålla undan virket när det blivit buntat. Bogsering av pontoner mm mm. När skiljet lades ner och man övergick till lösflottning direkt till Skoghall blev Dragaren 6 kvar i Lusten som då endast fungerade som virkesmagasin. Orginalmotorn var en Volvo Penta B70 men motorn byttes ut 1989 till en Volvo Penta TD 70 E. Dragaren 6 var också kvar till nedläggningen 1991. Efter att båten tillsammans med Bärgaren 2 och landrensbåten Uttern tillhört flottledsförvaltningen som ersatte flottningsföreningen så tror jag att dom båtarna övergått till flottningmuseét vid Dyvelsten.

Med Lusten 2 i Lusten Foto Nils -Erik Englund.

I vinterkvarter Foto Nils -Erik Englund.

Har ses tydligt den dysa runt propellern som ökar dragkraften Foto Nils -Erik Englund.

Foto Nils -Erik Englund.

Den här bilden tog jag under senare delen av 80-talet när buntflottningsepoken var över och man hade övergått till lösflottning. Flottningsföreningens bas som tidigare låg ute på ön Lustnäs hade nu flyttat längre upp i sjön Lusten och var vid den tiden förlagd vid Sjövik där denna bild är tagen. Under en kortare tid användes en annan numrering av båtarna där Dragaren 6 blev 36. Dragaren 5 blev 35 etc, men det övergavs snart och båtarna fick tillbaka rätta nummer. Fotograf och text Peter Jonsson

Dragaren 6 vid Dyvelstens flottningsmuseum i bakgrunden sjunkvirkesupptagaren Bärgaren 2. Fotograf Curt Jonsson

Nya bilder och brev från Peter Jonsson har inkommit till oss

Hej igen
 
Här kommer lite mer bilder på Dragaren 6. Dessa bilder tog jag den i juli 1994 i samband med bärgningen av ångfartyget Freja på Fryken. Bild 1 och 2 är vid passagen av gamla Nilsbybron och bild 3 är från upplyftningen. Dragaren 6 användes här till att bogsera bärgningspontonen. Mvh Peter


Foto Peter Jonsson

Foto Peter Jonsson

Foto Peter Jonsson

Dragaren 6 magasinerad vid flottningsmuseet i Dyvelsten. Foto Red 2011 07 07

En flytande arbetsplats från 1970 som troligen inte skulle accepteras idag. Styrhytten på Dragaren 6 vid flottningsmuseet i Dyvelsten. Men värme på rutan finns det. Foto Red 2011 07 07

Efter att red besökt flottningsmuseet i Dyvelsten såldes båten till Sven Sjöberg AB som sedan länge bedrivit sjunktimmerbärgning på Klarälven. Han rustade och blästrade båten i Karlstad vintern 2011. Den ingick i Svens företag och användes runt Skoghall.

 

Rustad. Foto Sven Sjöberg våren 2012.

 

I oktober 2015 dök denna gåtfulla bild upp på vår facebooksida:

Dragaren 6 hade fått en ny nyckelperson? Foto Helena Lundgren Landin 2015 10 04

 

Sanningen bakom bilden var att Bengt Sandinge köpt Dragaren 6 och låter henne ligga kvar i Vänern. Eftersom Bengt annars är verksam på västkusten har han anlitat Helena Lundgren Landin, känd från Dyvelstens Flottningsmuseum som fodervärd i Skoghall. Ett klokt val tycker alla inblandade inkl. red.

Dragaren 6 i goda händer. Helena utstrålar en viss entusiasm inför förtroendeuppdraget. Görglad på värmländska, Lissfäjin på Leksandsmål...
Foto genom Helena Lundgren Landin 2015 10 04

Höstfärger inbjuder till plåtbåtsturer med defroster. Foto genom Helena Lundgren Landin 2015 10 12

Dragarens 6 nya tillskyndare och tilllika båtförare. Foto genom Helena Lundgren Landin 2015 10 12

 

Under vintern har både Dragaren 6 och Helena varit upptagna. Båten på land, Helena med skrapa och pensel
Foto Helena Lundgren Landin 2016 04 13
 

Självklart fick de vackra pollarna en kärleksfull pålackning Foto Helena Lundgren Landin 2016 04 18

Även KFF:s gamla pråm har rustats och fått namnet Löved efter en historiespäckad plats i Forshaga. (Inte efter bränslet som stavas lövved)
Helena stack ut och drog en sväng på älven. Bara för att hon kunde? Foto Helena Lundgren Landin 2016 04 13

Sjösatt och spelklar i Skoghall med gamla KFF pråmar. Foto Helena Lundgren Landin 2016 05 25


Levererar pråmar för byggställning till renoveringen av Tingvallabron Foto 2016 06 16 Helena Lundgren Landin

På sjunktimmerjobb. Foto förmedlat av Helena Lundgren Landin 2016 09 12

Vinter och dags för upptagning Foto Helena Lundgren Landin 2016 12

Under mars 2017 är två fd KFF båtar - Dragaren 6 och Minken - ute på jobb i Göteborgs hamn och konfronteras med betydligt större bogserare. Från säker källa vet red att det inte är storleken det kommer an på, utan handhavandet, så de små klarar jobbet med glans och kommer innan påsk att åter dansa upp i Vänern. Foto Bengt Sandinge 2017 03 28

Det flytande museet med jagaren Småland, nya operahuset och "läppstiftet"om styrbord. Dragaren 6 under god gång på Göta Älv. Foto Bengt Sandinge 2017 03 28

Åter på Klarälven 2017 04 22. Här med Minken om SB. foto Mattias Landin

Dragaren 6 åter i sjön efter en ordentlig genomgång av bl.a elsystemet. Foto Bengt Sandinge 2012 10 09

Tillbaka