Namn  STURE senare  TERESIA

 

DFF Övermo varv 1959  Längd 7,20 nu 8,60  bredd 2,20  djupg. 0,50  Motor Seffle typ S 15 BFV 10 hkr med tillv. nr  8854

 

Historia Tillverkningskostnaden för Sture var 13 600 kronor  Båten såldes  1973 01 30  till I.R.W. ingenjörs AB i Falun för 9 000 kr. Detta skedde för att företaget hade fått i uppdrag att uppdatera reningsverket i Rättvik. Jag fick kontakt med företaget, men det tog ett bra tag innan de påminde sig om, att de hade ägt en liten varpbåt.

Men då berättades om förlisningen som hade skett utanför Rättviks reningsverk. Båten hade legat förtöjd med akter utåt  och var fastsatt i  den sjöledning som man höll på att lägga ut. Ledningen hade släppt, vilket fick till följd att båten vattenfylldes i ett oväder under en helg och sjönk på 15 meter djup. Båten bärgades och sattes i stånd till stora kostnader. Sture var då utrustad med en 10 hkr seffle och den motorn blev inte sig själv igen efter detta, enligt uppgift.

Företagaren berättade vidare att han hade en skäggig tändkulemotorkunnig person anställd som skeppare. Han trodde att detta utspelade sig någon gång mellan 1973 och 75. Han sade vidare att det inte fanns något namn på båten och han kom inte ihåg var han hade köpt den.


Men med hjälp av dessa uppgifter gick det att identifiera båten. 1973 på hösten hade jag köpt Linghed och höll på och jobbade med den i Leksand vid Lisskullabåtarnas slip, då jag hörde ett typiskt dunkande från en tändkula i snögloppet ute på älven. Jag kände igen Mats Olsson, m/s Kapsyls legendariska skeppare, som kom körandes nedför älven med Sture  Denna scen utspelade sig i mitten av okt. 1973. Sture var helt öppen ,inte ens ett tak hade den.Båten skulle till Lidwalls för vinterförvaing. Jag hade antecknat denna händelse i en i liten bok i vilken jag skrev upp båtar som var i drift på Siljan. 30 år senare kunde jag  identifiera en liten varpbåt i Vika med hjälp av dessa anteckningar.

Nuvarande ägaren berättade för mig, när jag återsåg båten, att den hade gått på entreprenad jobb i Siljan vid Rättvik.  Jag kommer också ihåg att båten som Mats körde i ledningsjobbet, låg uppkörd på badstranden i Rättvik vid något tillfälle under sommaren 1973. Båten i Vikasjön / Strand var därmed identifierad och Sture är upphittat

Vid ett start försök av originalmotorn  började den rusa  och vevstaken gick av och krossade topplocket mm. Dåvarande ägaren rev ut den havererade Sefflen och satte in en Skandia kula men tröttnade på ljudet och satte in en 4 cyl Volvo Penta bensinmotor  som fortfarande sitter i Sture.  Den havererade Sefflen skänktes till Stigs dåvarande ägare då båda båtarna en tid fanns i Vika . Den motorn är nu renoverad  av undertecknad och går fint. Båten som nu heter Theresia är i gott skick och används mycket till fiske i Runn och Vikasjön. En redaktör på lokaradion har 2006 köpt båten. Det är den senaste uppgift vi har om denna båt.

2024 köptes båten av Per Gustafsson i Skeve. Den hade då varit i odrivene i minst 10 år


Teresia ex Sture i Vika 2006 07 080 Foto Red

Teresia ex Sture i Vika 2006 07 080 Foto Red


Stures havererade orginalmotorn med tillverknings nr 8854 som inköptes av Red okt 2003. Många delar saknade efter haveriet men Carl Gösta Bruse och Mats Andersson hjälpte mig med de saknade delarna.


I april 2004 kunde motorn åter startas för första gången på nästan 30 år. Originalcylindern var svårt oval så den fick lov att bytas ut mot denna. Bilden visar provkörning med kylvatten och nya kolvringar i juni 2008. Motorn såldes 2016 och kommer att sitta i Lidwallsbåten nr 1 Laggen

Tillbaka