Namn Måsen

Byggår: 1910  Tillverkare: Kollin & Ström AB, Borlänge Längd: 10,50 Bredd: 2,40 Djupgående: 0,90 
Motor Original : Seffle typ 18 BF på
12 hkr av frislagstyp. Motorbyte 1966 till en Mercedes diesel

Historia. Byggdes som representations och inspektionsbåt för att ersätta Flottisten på Siljan, som byggts om till varpbåt. Någon gång runt 1920 uppstod ett behov av en större sjöduglig motorvarpbåt på Öjesjön och Måsen utrustades med varpspel samt flyttades till Öje. Red känner till tre skeppare på Öjesjön, Hjalmar Nilsson, som efterträddes av Oskar Modig som i sin tur efterträddes av Tage Einarsson vilken blev Måsens sista skeppare..På Öjesjön drog hon timmer över sjön fram till 1963. Dalälvarnas Flottningsförening hade en övernattningstuga för besättningen med brygga vid Djupsundet. Måsen vinterförvarades i eget båthus i Öje upphissad i takstolarna. Båten hade en egen grävd ränna in till båthuset som givetvis kallades Måsrännan. Båten medverkade som ledarbåt vid de så kallade Regattafesterna som ordnades i Öje Folkes park. Då mobiliserades sjöns båtfarare som smyckade sina båtar med massor med små lampor.

Då flottningen upphörde på Öjesjön 1963 flyttades båten på nytt till Siljan och kom några år på 1960-talets mitt att hyras ut till en fiskeentrepenör, Sten Granlund som med Hjortnäs som bas körde fisketurer på Stor-Siljan med landhugg för intagade av matsäck Vid en olycklig start av kulmotorn kom skepparen att skadas i benet och turerna upphörde.

1966 köpte Martin Lidwall båten av DFF och hon fick en förlängd överbyggnad med styrhytt samt en modern dieselmotor. Martin och brodern Gunnar hade just sålt sina delar i firman och stod utan fritidsbåtar. Arbetet utfördes sannolikt på Lidwalls & Söner AB i Övermo. Martin Lidwall brukade Måsen som fiske- och nöjesbåt på Siljan. Hon hade ett eget båthus invid järnvägsbron på Noretsidan i Leksand. I september 1975 såldes båten till sjön Runn och fick hemmahamn i Torsång.

I juni 1999 var båten på nytt till salu och Runns söta vatten byttes mot Vaxholms bräckta. Ny ägare blev Dan Forsman och då han hade en sjötomt på Resarö blev det båtens ny hemmahamn.  Dan la ned mycket arbete på båten och bytte bland annat motorn till en ny Volvo-Penta.

På hösten 2014 var det dags för ännu ett ägarbyte och in trädde Mats Andersson från Öje. Han hade åkt med båten som 3-åring över sjön till Hånäset (Öje Station)och den resan blev början till hans genuina intresse för flottning och flottningsbåtar. Båten åter hemma i Öje och under renovering så ännu i jan 2021 har hon ej varit i sjön,

Källor: Mats Andersson, Öje och Mats Tägtström, Sunnanäng

 

Flottning över Öjesjön Foto från Mats Anderssons samling sent 1950-tal

Bogsering av tomläns och kaffepaus på akterdäck Foto från Mats Anderssons samling sent 1950-tal

Skepparen Tage Einarsson till vänster Foto från Mats Anderssons samling sent 1950-tal

Dragning av tomläns Foto från Mats Anderssons samling sent 1950-tal

Skepparen i mitten. Foto från Mats Anderssons samling sent 1950-tal

Måsen på Öjesjön som ledarbåt för Öjeragattan.Till vänster skepparen Tage Einarsson och till höger Knall Olle Andersson. Foto reds samling från aug 1959

Åter i Siljan vid Övermo varv. Foto Erik Hag juni 1965

Matte Tägtström som var med på fisketurerna berättar

" Liten story om hur sjöturen var upplagd: Varje morgon vid 8 cyklade vi till båten som låg några båthus norr om Hjortnäs brygga. När motorn startat tog man blåslampan och snabbstartade fotogenköket, kaffekokning under färden till bryggan. Hämta folk, tog fram rökt fisk och hårdbröd. Ibland var fisken rökt mört, benig men god. Färd till Vattholmsskären mitt ute i Siljan, ankrade och tog jollen och drog upp nät vi lagt dan innan, medan folk fiskade. Efter några timmar gick vi till kojan innanför Vaverön, där kokades potatis och grillades fisk, hade vi inte fått nån så fanns en sump bakom bryggan. Dom som ville tog jollen eller strandfiskade. Då Granlund var bra på tyska kom det många tyskar och fisk fick de! Sen tillbaks till skären för fiske och kasta i nät om det var nån bokning dan efter. Kul när det var vackert väder."

 

Måsen som turfiskebåt nedför Österdalälven vid Leksand. Foto Statens Sjöhistoriska Museums arkiv, Bernt Fogelberg 1965 07 11

Vid Övermo Varv. Foto Olle Lidwall våren 1966

Ombyggd med ny styrhytt vid sin brygga i Leksand Foto Red maj 1970

Såld och på väg till Runn Upptagen vid Leksands Båtklubbs ramp. Foto Red sept 1975

Till salu på Resarö. Träöverbyggnaden bytt till en i plåt. Foto Red 2014 09 27

En titt i salongen. Foto Red 2014 09 27

Ja det blev affär till slut, Foto Red 2014 09 27

 

Tillbaks