I Vänersborg



 

Tillverkningsnr 777 typ Ferrina 31 namn Ferrina af Värmdö, Elois, Björkhagas Ferrina

  

Lidwalls Verkstads AB levererade denna fritidsbåt som halvfabrikat till Ekström och Zande Gräv och Schakt AB i Upplands Väsby den 3 mars 1978. Längd 9,30 m. Bredd 3,10 m. Totalvikten idag är 6 000 kg, Båten levererades med breddad akterruff. Motorn höll kunden med. Det var förste ägaren Urban Zande som identifierade båten på bilderna nedan. Urban kände igen stegen, badbrygga och stegen i akter på våra bilder då det var han som låtit tillverka dessa.

Båten beställdes endast rostskyddsmålad, utan motor och utan rutor. Urban Zande hade satt i en TD50, som enligt uppgift från verkstaden skulle ge båten en fart av 14-15 knop. Båten kom inte upp i den farten, den gick för tungt i vattnet vilket gjorde Urban besviken. Han bytte till en TD70 B på 200 hk, och blev nöjd med att den då gjorde 15 knop. Men båten gick inte bra i vattnet och väsnades enormt. Via kontakt med Nacka Finmekaniska byttes den 3-bladiga propellern till en 4-bladig snurra varvid båten blev mycket tystare och toppade ytterligare några knop.

Hans Hansson på Värmdö var i behov av en större båt och fick se båten liggandes på land hos Zande våren 1988. Hans fick arrendera båten säsongen 1988 och köpte båten den 3 mars 1989. Under de mer än tio åren han ägde båten byggde han om köket, isolerade om doghouse, monterade nya takluckor och byggde på bågen på taket för antenner och kommunikationsutrustning. Hans var mycket nöjd med båten och var runt i stort sett hela södra Östersjön; besökte Bornholm, Gotland och Öland. Vid ett tillfälle då han fått hjälp att deviera kompassen i Kalmarsund loggades hela 18 knop på hemfärden. 10 knop var den fart som Hans vanligtvis höll men det var bra att ha lite extra fartresurser. Båten hade hemmahamn vid Strömma kanal där den låg isfritt vintertid. Hans kallade båten Ferrina af Värmdö, tidiga vårar och sena höstar brukades den flitigt för fiske i Stockholms skärgård. Hans sålde båten runt år 2002, troligen till John Helmer i Stockholm som byggde in styrplatsen och kallade båten Elois. I augusti 2012 såldes den vidare till till Joakim Nömell i Nynäshamn. Där blev hon uppskattad men inte särskilt långvarig. Under hösten 2013 såldes båten till Linköping och nya ägaren Michael Greco.

I maj 2016 var det dags för Blocket igen. Denna gång listades utrustning som Motor V-P 70B TD, (200hk) med backslag, hydraulstyrning och solcell. I oktober 2017 fick vi meddelande om att affären var klar och båten fått ny hemmahamn i Vänersborg.  Några år senare,  i juni 2023 bjuds båten ut på Blocket. Båten såldes till Josef Sörensson från Björkhaga i Närke. Båten lades saltvatten, närmare bestämt i Kolhättan vid Svanesundsfärjan som åretruntbas för familjens västkustska vistelser.



Offertritning märkt Ferrina 30 nr 777 Foto red i Lidwallsarkivet

I Linköping. foto red 2014-06-15

Tidig vår i Strömma Värmdö. Foto Björn Borg i april 1992

Tidig vår i Strömma Värmdö. Foto Björn Borg i april 1992

Foto John Helmer.

Foto John Helmer.

Foto John Helmer.


Styrhytten. Foto John Helmer.

Badbryggan. Foto John Helmer.

I plurret juni 2011. Foto John Helmer.

Nu i Linköping. Foto Tony Nordesjö. 2014-01- 06

Efter att den läckade hjärtstocken blivit ompackad av Tony Nordesjö sjösattes båten i Linköping. Foto Tony Nordesjö 2014 05 11.

I Linköping. foto red 2014 06 15

I Linköping. foto red 2014 06 15

Åter på marknaden. Foto ägaren från blocket våren 2016

 

Byssan och bryggan. Foto ägaren från blocket våren 2016



Så var det då dags för adjö och avfärd från Linköping.
Vi gratulerar nya ägaren och önskar lycka och välgång på vägen och Vänern
Foto Tony Nordesjö 2017 10 26



 Till salu I Vänersborg våren 2023  Foto Ove Bengtsson 2022,


Den nyblivne ägaren skickade oss raskt information om hemmahamn och några fina bilder.
Foto sommaren 2023 Josef Sörensson



Björkhagas Ferrina uprustad med bl.a radar.
Foto sommaren 2023 Josef Sörensson

Tillbaks