Tillverkningsnr 744 typ Skåning i bogserversion MB 36

Lidwall och söner levererade denna bogserbåt till Skånska Cementgjuteriet Malmö i Juli 1976. Längd 10,0 m. Bredd 3,1m. Båten gjorde god fart med en Volvo MD 100 B motor på 150 hkr. Motorn var gummiupphängd och mot propelleraxeln fanns en elastisk koppling. Efter provkörning med beställarna på Österdalälven och Siljan gick båten ned till Malmö för vidare transport till Jedda och ett stort hamnbygge Skanska hade där. Kom motorbåten MB 36 åter till Svedala kan man undra? Ja nu vet vi - se bilden nedan. MB 37 som det skriv om nedan hade tillverknings nr 749

I juni 2021 meddelade Bengt Sandinge att han sålt systerbåten Brix ex. MB 38 nr 752 till Hou Lystbådehavn i Hals, Danmark. Detta föranlett av att hamnen hade haft MB 36 som arbetsbåt men att den hade gjort sitt och behövde ersättas. Krister Grafström skrev ett E-mail till oss och bekräftade uppgifterna:

Hej Anders
Ja, det er vår båt, vi köpte i Limhamn för 15 år sedan. Vi fick totalrenovera  motorn som fortfarande fungerar fint, men skrovet är färdigt. Det är mycket tunt så det går inte att lappa med svets mera.
Därför köpte vi nr 38 som är i fint skick. Nu blir den renoverad, målad m.m och motorn blir renoverad innan montering.  Nr 36 används ofta för att slå sand ( muddra ) för att hålla hamnmynningen djup. Den bli nog skrotad när nr 38 är i vattnet. 
Hälsningar Krister Grafström

 

 

Efter provkörning på Siljan lastas MB 36 på järnvägsvagn vid Leksands godsbangård med hjälp av bockkranen som då fanns där. Foto från medio juli 1976 i Leksands Lokalhistoriska arkiv.

Här ligger Nr 749 och nr 744 efter genomförd provtur vid Lidwalls brygga i Övermo. Tidningsurklipp från Falu-Kuriren 5 juli 1976 i reds samling

Vi tar oss friheten att citera Mora Tidning som skrev om leveransen. Reds arkiv.




På plats i Jedda.  Foto genom Magnus Larsson fader 1978

Hem från utlandstjänst som en snäckbesållad havsstrand, MB 36 åter i Sverige Skanskas förråd Limhamn
Foto Bengt Sandinge
maj 1992

Tillbaks