Tillverkningsnr 674 typ Ferrina 110 heter Linda

Lidwalls Verkstads AB levererade denna Ferrina 110 skrovfärdig och målad till Rickard Andersson Praktisk Teknik AB i Västerås  i februari 1972. Leveransadress okänd. Längd angiven av beställaren11,40 Bredd 3,35 m. Skrovet är ett Ferrina 100 som förlängts med en meter i aktern. Motor okänd. Vi hade inget fullständigt tillverkningskort på denna båt, bara en kort beskrivning av mått och utförande i nummerserieliggaren. Vem som slutförde arbetet kände vi heller inte till. Vi hoppades få hjälp av läsarna för att få mer kunskaper om båten. Var var bilden då båten är i fart tagen? Och Praktisk Teknik AB är det ett av läsarna känt företag? Det är Lars Jönses som hittade bilderna i Leksand Lokalhistoriska Arkiv och han liksom redaktionen ville veta mer.
Red har alltid ögonen öppna efter stålbåtar och efter att vi fick bilder på nr 674 har vi spanat extra efter just den! I bland har vi trott oss hitta just nr 674 men det har alltid fallit på någon detalj.

I september ofärdens och nådens år 2020 får vi ett e-brev från Henrik som förvärvat fartyget i fråga. Vilken överaskning!  Så har skriver han till oss:

Tjenare!

Såg att ni saknade info om denna båt. Den är om allt ordnar sig med transport på väg till mig i Tylla-Torsång de närmsta veckorna. ”Linda” är inredningsmässigt i risigt skick och resten i skick som kräver omsorg efter att ha stått på land nästan orörd i 7år.  Min ambition är att ha den som projekt tillsammans med familjen på lång sikt, inget stressat. Kommer säkerligen att behöva tips på vägen!! Kan återkomma med mer info efter ankomst om det är intressant, kul att ni har sidan.

Mvh
Henrik

 

 

I augusti 1972 har båtbygget kommit så här långt. Motorn installerad, rutorna glasade, gös och reling på plats men kanske ännu inte fullt inredd. Var kan bilden vara tagen? Foto sommaren 1972 från Leksands lokalhistoriska arkiv genom Lars Jönses.

Skrovet klart för blästring. Ni kan se hur plåtslagarna värmekrympt bordläggningen för att ta ut bucklor orsakade av värmen vid svetsningen. Det är de blå fälten närmast relingen som fått en slick av gaslågan. Att värmekrympa plåtar är en svår konst, det vet red av egen erfarenhet. Foto februari 1972 från Leksands lokalhistoriska arkiv genom Lars Jönses.

Mot måleriet på verkstadens vagn. Gunnar Parks tvåfärgade Ford Taunus 20m XL i bakgrunden.
Foto februari 1972 från Leksands lokalhistoriska arkiv.

Plåtklar. Foto Februari 1972 från Leksands lokalhistoriska arkiv.

Och Simsalabim så blev det färgfilm. Foto februari 1972 från Leksands lokalhistoriska arkiv

Lastas på en vagn reggad i Östergötland på väg mot inredning och motorinstallation? Foto februari 1972 från Leksands lokalhistoriska arkiv.

Kanske det sista verkstadsfolket såg av Ferrina 110 nr 674. Ser ni den typiska Lidwallspollaren på taket till akterruffen?
Ett säkert signum för Leksandsbyggda arbets- och fritidsbåtar. Med andra ord- ännu en leverans från Lidwalls i Leksand.
Foto februari 1972 från Leksands lokalhistoriska arkiv genom Lars Jönses.

Så var hon där på nytt, "återuppstånden" på en åker i Enköping och på väg till Dalarna igen.
Foto genom Henrik Andersson 2020 10 17

Ritningen ingick i köpet. Kom från beställaren Praktisk Teknik AB i Västerås.
Skrovet förlängt och fören lätt modifierad. Smakfullt! Repr Henrik Andersson.


En ordentlig dokumentation satt i pärmen.
Repr Henrik Andersson.

Onsdagen en 4 nov var det dags för den stora flytten från Enköping till Borlänge och Tyllnäs. Foto Henrik Andersson 2020 11 06

Trevlig färgsätting. Foto Henrik Andersson. 2020 11 06

Nu skall här renoveras i lugn takt. Båten har stått i sju år och det sätter sina spår. Foto Henrik Andersson 2020 11 06

Ett litet lyft för en Palfinger men stt stort lyft för Runn och Henrik med familj. Bottenprofilen från Ferrina 90 och 100. Denna båt är en meter längre än F 100 Foto Henrik Andersson 2020 11 06

Flitens lampa lyste i höstmörkret och signalerade att Henrik var igång med inveteringen av sitt nyförvärv.
Foto Henrik Andersson 2020 11 22

 

 

Tillbaks