Tillverkningsnr 584 typ Skåne heter Tekla
Lidwall & Söner AB levererade denna båt till Svenska Väg AB i Göteborg den 10 september 1965. Längd 8,50 m. Bredd 2,50 m. Motorn var en Bolinder Typ 1113 motornummer 27059 på 42,5 hkr vid 1800 varv/ min. Båten levererades öppen med överbyggnad enligt ritning 2-6368, ruff och kättingbox. Durken utfördes i durkplåt / furu. . Propelleraxeln var 60 mm i diameter. Bland den elektriska utrustningen märks lanternor med skydd, signalhorn och strålkastare, allt för 12 volt.
Svenska Väg gick 1982 upp i NCC men enligt vissa källor såldes båten i samband med övergången till Skanska runt 1990. Skanska sålde båten vidare till Peab. Ett arbete där PEAB brukade båten var i Fiskebäckskil 1992
2013 Byggde Peab om färjelägret i Gränna för den nya, stora Visingsö färjan. Där fotar vår ständige spanare Christer Samuelsson en okänd skånebåt och sänder oss bilder. 2016 finns båten i Karlstad hos företaget Hammarö sjötransporter AB. 2017 tar företaget hjälp av Klaraviks Auktioner och båten säljs till Emil Karlsson på Björkö dit båten anländer för egen maskin 19 dec 2017. Han ger båten namnet Tekla
Identifikationen av båten som saknar tillverkningsskylt bygger på många olika uppgifter som motorfabrikat, utförande av bogserkroken samt dimension på propelleraxeln mm.
I Gränna på jobb i Peab:s regi Foto Christer Samuelsson 2013 08 23
I ett blivande färjeläger. Foto Christer Samuelsson 2013 08 23
Auktionsbilder från Klaraviks AB
Auktionsbilder från Klaraviks AB
Auktionsbilder från Klaraviks AB
På väg mot nya hemorten från sjösättningen i Västerås. Foto Emil Karlsson 2017 12 20
Arbetsbåten i hemmahamnen. Foto Emil Karlsson 2017 12 20
Tekla i december motljus. Foto Emil Karlsson 2017 12 20
Ute på Bogseringsuppdrag. Foto Emil Karlsson 2019 05 02
Upptagning för underhåll inför vinterns duster med Mälarisen Foto Emil Karlsson 2022 07 12