Tillverkningsnr 57 typ BVV 10
Kryssaren
Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Nätra Älvars Flottningsförening i Örnsköldsvik den 7 maj 1949. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. Båten var redan från början utrustade med en Bolinder heldieselmotor. Kryssarens ägare Håkan Sundström skriver själv om sin Lidwallsbåt i ett e-brev och bidrar med bilder.
Kryssaren hos Bröderna Wibergs i Gideåbacka. Foto Bengt Sandinge slutet av1980-talet
Hej, skickar lite bilder och info på min Lidwalls 10:a, tillvnr 57:
Håkan har sänt oss tre nya bilder ifrån när han hämtade hem båten. Här med styrhytt från Wibergtiden. Foto Håkan Sundström
Foto Håkan Sundström
Foto Håkan Sundström
Tillverkningsskylten Foto Håkan Sundström
Båten köpte jag av Bröderna Wibergs Red.AB i Husum 1988, Wibergs använde den till sin muddringsverksamhet från 60-talet o fram till början på 1970-talet då den lades på land. Wibergs skaffade en nyare Lidwallsbåt som var snarlik Nr 57. Nyförvärvet kallades "Kryssaren 2. Den såldes på 80-talet till Rundviks Dykförening, och motorn i den var en 2 cyl.Bolinder 1052
.....
Foto red 2007
Kryssaren har varit ett avstannat renoveringsprojekt men nu skall det fortsättas att repareras, eftersom jag fått i ordning min större bogserbåt Texas. Orginalmotorn i Nr 57 var ju som bekant en 1 cyl. Bolinder W3/M11 på 10 Hk, senare av Wibergarna utbytt till en starkare 2 cyl. Bolinder W3/M22:a på 20 hk. Tyvärr var vajerspelet, motorn, ratten och propeller med axel plundrad ur båten när jag förvärvade den.
Foto red 2007
Det fanns en liten starholk till styrhytt när Wibergs ägde båten, men den var så liten och i dåligt skick så jag bestämde mig ganska tidigt att göra en ny hytt. Kommande motor i Kryssaren kommer att bli endera en Volvo P MD 21 eller en MD 32:a Jag har tänkt att den skall användas i yrkesmssig trafik i min firma i framtiden.
Rostfri propeller, kanske med tanke på gång i is?
Foto red 2007
Motorn på väg ned i båten. Foto red 2007
/MVH
Håkan Sundström, Husum