Tillverkningsnr 449 typ hamnlotsbåt namn Klippan senare Busan


Lidwall & Söner AB levererade denna arbetsbåt till Göteborgs Hamnlotsar den 25 oktober 1960. Längd 7,45 m. Bredd 2,35 m.Vikt 2 640 kg. Motorn var en Lister typ HA 3 MGR på 30 hkr. Bordläggningen utfördes i 4 mm plåt. Däck, styrhytt och sarg i 3 mm. plåt.

Båten provades på Österdalälven i Bakgrunden Tibble by. I specen står att båten skulle ha " Grästross ( tillhanda hållen av kunden ) monteras ovanför vinkeljärn." Bild från reklamtryck i Lidwalls arkiv.



Bilden fanns till och med i färg  Foto oktober 1960 i Leksands lokalhistoriska arkiv.

Durkarna skulle vara i kvistfri fura, motorhuven av tjock vattenfast mahognyplywood. Masten var fällbar och på babords frontruta monterades en handdriven vindrutetorkare. Bertil Hagström fick förtroendeuppdraget att montera båten.

........

Bilder på motorinstallationen i Lidwalls arkiv.

Båten blev identiferad pga att vi fick en annons för luftkylda Listermotorer från Mats Andersson. Annonsen var införd i Svenska Flottledsförbundets årsskrift 1962. Länge var Klippans öde helt okänt för oss. I slutet av 2010 hörde en ägare av en hamnarbetsbåt, - Thomas Johansson i Eksjö - av sig och sände oss fina bilder på en båt som vi nu tror oss veta är nr 547. Vi trodde länge att hans båt var just denna Klippan men i juni 2015 åkte vår spanare Torbjörn Ericson förbi en båt med omisskännliga lidwallslinjer i Älmestad , Västergötland och den hamnarbetsbåten hade en Listermotor. Saken var biff då Klippan var den enda hamnarbetsbåt som utrustads med en Lister. Tobbe fick kontakt med båtens nuvarande ägare Mikael Bjurström som ägt sedan 2000. Dessförinnan ägdes hon av en blästerfirma i Uddewalla som köpte från Peab som brukade båten vid ett E 6:an brobygge i Uddevalla

 

Efter provturen på Österdalälven var det dags för leverans och turligt nog har även namnbrädorna blivit klara och monterade.
På verkstadsgården i Övermo. Foto i Leksands lokahistoriska arkiv Lidwalls samling.

Bild från annons för Listermotorer. Båten ser ut att göra god fart med bara 30 hkr.

Busan i Älmestad. Foto Torbjörn Ericson 2015 06 17

Med omisskännliga Lidwallsdetaljer. Busan i Älmestad Foto Torbjörn Ericson 2015 06 17

Busan i Älmestad med ägare. Foto Torbjörn Ericson 2015 07 24

Listern sitter ännu i och vi känner igen styrmaskinens detaljer. Likaså haken till luckan. Foto Torbjörn Ericson 2015 07 24

Busan i Älmestad Foto Torbjörn Ericson 2015 07 24

och så bildbeviset Listermotorn, Foto Torbjörn Ericson 2015 07 24

 

Till sist en historia från ett praktiskt prov med Klippan.

Gösta Lidwall fick kort efter leveransen möjlighet att följa med Klippan på uppdrag i Göteborgs Hamn. Via kontakter med lotsen Gösta Taube (f.ö. Everts lillebror) fick han gå med ut och möta en 10 000 tonnare. Det mest bestående minnet av detta var äntringen av fartyget med repstege: -Det var högt! 

Här möter Klippan upp en tremastare i Göteborgs hamn  Foto från Nätet.


Tillbaks