Tillverkningsnr 441 typ BVV 5

 

 

Lidwall & Söner levererade denna varpbåt till Holmens Bruk & Fabriks AB i Hallstavik den 17 juni 1960. Längd 5,70 m. Bredd 2,00 m. Orginalmotor Seffle tändkulemotor typ SFV 15 på 10 hkr vid 750 v/m. motornummer 9941. Varpspelet var av typen SM-7 för 600 meter 8 mm lina. Totalvikt med spel och lina var 1 700 kg. Båten användes vid Gullholmeviken där timmer som kom från mindre skutor  blötlades och buntades för magasinering och senare bogsering in till papperbruket i Hallstavik.

Båten som inte hade något namn brukades även arbetsbåt till ett sugmudderverk som dåvarande Skånska Cementgjuteriet hade i Hallstavik. I mitten av 1960 talet köpte Holmen Papper AB mudderverket av Skanska för att muddra runt kajerna vid pappersbruket.. Man bytte Sefflemotorn till en Volvo Penta typ MD 2. Att båten har låga fribord gjorde att den var en utmärkt arbetsplattform när sugrören till mudderverket skulle skarvas. Motorn byttes än en gång till en Volvo Penta typ 3003 på 20 hk. I början av 1980 talet var bordläggningen helt slut och man beslöt att bygga en helt ny båt med den gamla som mall. Troligen brukade man de ursprunliga spanten. Det var Hallstaviks Plåt och Smide som gjorde jobbet. Motorn, drivlinan och rodret mm. flyttades över till nybygget. Runt 1999 köpte Roslagsbogser AB i Hallstavik mudderverket och båten följe med i köpet. I mars 2009 var den entrepenadbåt i Hammarby sjö och gjorde god tjänst vid bygget av det nya bostadsområdet där.

 

Från en skrift om Hallsta Pappersbruk 75 år utgiven 1990 kommer denna delförstoring som visar den sk Husumlyften i Edeboviken. Är det den nedan beskrivna BVV 5 båten som bogserar flottgodset in i lyften 1970? Foto i Reds samling


I Hammarby sjöstad på det forna Hammabyverken som blev bostäder. Foto Red 2009 04 23


I bakgrunden bogserbåten Sandviken . Foto Red 2009 04 23

Foto Red 2009 04 23

Pollare typ nr 618 på fördäcket. Foto Red 2009 04 23

 

 

Tillbaks