Tillverkningsnr 428 BVV 10

 

Lidwall & Söner AB levererade denna varpbåt med tillverkningsnr 428 till Luleå Flottningsförening den 23 februari 1960. Längd 6,1 m. bredd 2,3 m. Originalmaskinen var en handstartad Bolinder-Munktell av typen 1051 BR med nr 2204 - 1144 på 11,5 hkr. Vikt 2 200 kg. Denna båt levererades samtidigt med nr 427 till samma kund. Båtarna var av den senare versionen av typen BVV 10, spantlös och med en kraftig avvisarlist som stringerplåt. Denna är utan skvättbord men med bänkar utmed hela långsidorna.

Vi hade inte mycket kännedom om denna båts historia men vi fick i april 2016 kännedom att båten ännu fanns kvar. Ägare Robert Backlund Luleå. Det är vår såte spanare Sture Johansson som återfunnit henne. Han lovade återkomma med fler uppgifter och bilder.

Tillverkningskylten finns ännu på plats. Foto genom Sture Johansson

Lätt infrusen BVV 10. Foto genom Sture Johansson
Sture Johansson återkom redan i augusti 2017 då han hade träffat ägaren Robert Backlund.
Hej Red
Sänder info om båten som fortfarande ser ut som fotot visar men hästen har hoppat av. Skämtet levererade Robert när jag äntligen fick honom att koncentrera på denna båt i samlingen som bara växer - han är en äkta samlare. Nu har han sänt mig följande info om båten som kanske kan komplettera historiken.
Mvh Sture

"Jag tror att Luleå Schakt köpte den på 70 talet från flottningen, satte i en fordfyra typ Major och använde till att knuffa bottentömmare med. Båten följde med vid alla företagsförsäljningar tills Brändöschakt köpte lös allt sjömaterial från BDX. Då det skulle flyttas var de dags för skroten, propelleraxeln skars av för att rädda propellern, resten fick gå till skrot. Där kom jag in i bilden och undanstyrde ännu en upphuggning av en gammal flottningsbåt.
Senare i livet kommer jag mig för att göra någon affär med ägaren av Brändöschakt och när sakerna skall lastas får jag se en avskuren propelleraxel med propeller. Efter en stunds diskussion inser han att båten aldrig blev skrotad och delarna till båten fick följa med hem.
mvh Robert "

Sture Johansson återkom i juli 2020 med kompletterande uppgifter. Han bekräftar historien ovan och kompletterar med att Lule Schakt också installerade hydraulisk drivning. Hon fick en balk i fören för att knuffa mudderpråmen med. Robert Backlund äger ännu 2020 båten.

Tillbaka