Tillverkningsnr 405 typ BB hette Birthe

 

Lidwall & Söner AB levererade denna bogserbåt till Monberg & Thorsen A/S i Köpenhamn den 9 juni 1959. Slutdestinationen var point Fortin i Trinidad där den skulle användas vid bygget av en lång oljelastningspir, s.k. "jetty". Hemorten angavs dock till Stockholm. Längd 11,50 m. Bredd 3,57 m. Egen vikt ca 12 ton. Maskin Volvo Penta TMD 47 på 160 hkr. Namnet var Birthe efter Birthe Holm, fru till en av firmans chefer Hans Peter Holm. Båtens skrov byggdes i 8 - 6 mm plåt. Propellern hade en diameter på 1200 mm.


Bild från Lidwalls verkstadsgård maj 1959. Foto Gösta Lidwall

Monberg & Thorsen var en entreprenadfirma, grundad 1919 som bl.a byggde hamnanläggningar och broar. På våren 1959 byggde Lidwalls fyra båtar till danskarna f.v.b Trinidad men hemort angiven till Stockholm

Tillvnr 403, Christine på 7 x 2,1 m med en 30 hkr Volvo Penta MD4

Tillvnr 404, Susanne på 8,5 x 2,5 m med en BM 1054 på 46 hkr

Tillv 405, Birthe på 11,5 x 3,5 m med en Volvo Penta TMD 96 på 196 hkr

Tillv 406, Carmensita 10 x 3 m med en Volvo Penta MD 47 på 70 hkr

och ett år senare

Tillv 442 "Anne-Lise" Mått och utrustning likt Birthe, men med motor utan turbo som gav 120 hkr. Båtarna så lika att red förväxlade fotografierna till att börja med.

 

Vi fick nedanstående mail från Niels Thorsen, f. 1922, ansvarig för utlandsverksamheten i slutet av 50-talet och Monberg & Thorsens VD från 1965:

 

Kære Mats Lidwall
Tak for din mail om både leveret til Monberg&Thorsen i 1959.
Bådene blev anvendt ved bygningen af en 2 km lang oliejetty for Shell ved deres anlæg i Point Fortin på Trinidad. Arbejdet blev udført i rerioden 1959 til 1961. Kontrakten blev undervejs udvidet med yderligere 1 km jetty til erstatning af en ældre forbindelse til land.
Båden Birthe var opkaldt efter Birthe Holm, der var gift med en af de ledende medarbejdere i Monberg & Thorsen, Hans Peter Holm. Bådene Susanne og Christine var opkaldt efter mine døtre. På det tidspunkt var jeg ansvarlig for firmaets udenlandske arbejder.
Hvor vi fik navnet Carmensita fra, erindrer jeg ikke.
Efter arbejdets færdiggørelse mener jeg, bådene blev returneret til Danmark og bl.a. anvendt ved bygningen af Langelandsbroen og Svendborgsundbroen i Danmark.
De må senere være blevet skrottet, men jeg erindrer ikke hvornår.
Med venlig hilsen
Niels Thorsen

Oliejetty = En pir for oljelastning

Opkaldt = Döpta

Desvärre förefaller båtarna ha blivit skrotade. Reds efterforskningar fortsätter!

 

 

Slutmålning mm. inför leveransen Foto Gösta Lidwall maj 1959

 

Tillbaks