Restaureringsprojektet

2009 12 30 kunde ett Partrederi bestående av Tomas Blom, Jan-Erik Gullback, Mats Lidwall, Mats Tägtström och Anders Winter förvärva båten. Syftet med köpet var att på något sätt bevara denna, i vårt tycke helt unika Lidwalls båt som i stort var oförändrad sedan den levererades. Nedan följer några bilder från inköpsdagen då en första insats gjordes för att säkerställa tillverkningsnr 254:s fortlevnad.

Vill ni se och läsa mer ingående om renoveringen av denna lidwallsbåt från oskruvat orginalskick skall ni besöka detta underhållande bildspel som Tomas Blom skapat.

Vilket kap! 2009 12 30

Snöskottning 2009 12 30

Så här glad blev Tomas 2009 12 30

Vi skar ett hål i båten för att det inte skulle bli några obehagliga frysskador framåt våren. 2009 12 30

Och smorde in det vi kunde 2009 12 30

Bara skylten är en glädje att skåda. Just nu kallar vi båten Durkslaget. Fortsättning följer.

Den 22 maj 2010 var det dax att ta nästa steg i bevarandet av 254:an. Solen sken och nästan hela partrederiet var på plats på Ornö för att ta över båten till fastlandet. Allt var väl förberett och en ordentlig trailer hade hyrts för själva båt transporten. Vi tog färjan över till Ornö kl 10,30 och började demontera kulmotorn och spelet. Det blir alltid ett visst oljespill ombord på en båt med kulmotor och i vårt fall var det bara till fördel ty alla bultar lossade fint

Det gäller att veta hur mycket våld som går åt. Dessa tre herrars sammanlagda kulmotorkompetens är dock längre än motorns ålder

 

Sedan lyfte vi "i land" spelet som tillsammans med Sefflemotorn skall till Sandviken för att donas upp. Båtens tidigare ägare, Peter hjälpte oss med sin pålitliga Volvo BM baklastare och visade stor skicklighet i att hantera gamla Lidwalls båtar på rätt sätt. Båten lättad på motor och spel väger ca 1 ton.

Peters finlir med den gamla baklastaren var en fröjd för ögat..

 

..och örat! Volvodieseln spann som en grym katt!

Precisionslandning på hyrvagnen. Den klarade vikten med god marginal, så även bil och körkort.

Efter välförrättat värv var det dags för köpare och säljaren att posera framför 254:an.

Åter på Ornöfärjan och frågestund för förundrade medfärjande

 

Nu var det hög tid att åka till färjan som avgick Ornö kl 16.00. Vi kom i god tid och fick många frågor i färjekön om vad det var för konstig båt vi hade på kärran. Det var uppenbart att det bland den färjeresande allmänheten den dagen, saknades grundläggande vetskap om motorvarpbåtar i allmänhet och Lidwalls båtar i synnerhet. Vi gjorde vårt bästa för att bibringa våra medresenärer lite grundläggande kunskap i frågan. På Södertörns slingrande vackra försommarvägar tog vi oss till Södertälje och Skepparklubben. Runt kl 19 lastade vi av Durkslaget för vidare arbete med det inte helt frächa plåtskrovet. Ungefär samtidigt kom Sefflemotorn och spelet fram till Sandviken

På Skepparklubben

I Sandviken den 27 maj började Mats T. arbeta med att demontera motorn och gjorde både positiva och negativa upptäckter. Kolvtappslagret föreföll att ha gjort sitt, medan vevtappen såg bra ut, så även omslutande lager.
Foto Mats Tägtström.

I Södertälje den 13 juni startade vi upp så smått med plåtjobb och rostslipning av skrovet. Mats L. angriper SB:s skvättbord som inte är genomrostat och efter putsningen får en duvning med en hemlig blandning av bla. linolja. Vi avser inte att trycka ut intryckningarna i bordläggningen. Foto Anders Winter

Anders W. börjar att skära bort delar av de dåliga friborden på BB sidan och kunde konstatera att plåttjockleken är fullt OK i snittet. Foto Mats Lidwall

19 juni är grabbräcket på fördäcket repat och skvättbordet behandlat liksom fördäcket. Båtens förliga plåt är i 5 mm. plåt och inte alls rostangripen på samma sätt som de övriga friborden som är i 4 mm plåt. Vi byter till samma plåttjocklek som båten byggdes i. Foto Anders Winter

Stäven i närbild. Foto Anders Winter

Så är det dags att den 20 juni starta plåtbytet. Tomas B. slipar in den sista hörnan på den första, nya plåten. Foto Anders Winter

Anders W. passar in och formar plåten med hjälp av kilar och klipps. Foto Tomas Blom

Första plåten på plats, klar att helsvetsas. Durkslaget är på väg mot ett nytt liv.
Foto Anders Winter.

 

Så här glad blev Tomas B när han fick bort den första genomrostade plåten på SB sidan. Foto Red 2010-08-30

Ratten går numera runt (vilket avsevärt underlättar manövreringen) och har fått nya rattpinnar. På BB sidan har ytterligare en plåt monterats
Foto 2010-08-30 Red

Mats L. slipar snittet för den nya plåten Foto Red 2010-08-30

JA!! där satt den! 254:an några timmar senare. Nu återstår helsvetsning och ytterligare en plåt att byta på SB sidan samt några lappar i akter.
Foto Red 2010-08-30

Under tiden som skrovet angrips med kapskivor, svets och linolja går arbetet med motorn framåt. Mats T. har rengjort det mesta från grunden. Hygien är A och O vid all kirurgi

 

Rengjort och målat den i denna härliga nyans. 254:an är definitivt på rätt kurs. foto MatsTägtström 2010-08-24

 

I härligt höstväder jobbade vi vidare med vår BVV 10. Mats L. spolade av båten invändigt

 

Och utvändigt. I förpiken var originaldurken kvar. Den är i gott skick och numera mycket ren. Foto Red 2010-10-09

Anders W styckade i sista plåten på BB sidan. Nu är nästan hela skrovet klart för helsvetsning. Foto Red 2010-10-09

 

Härligt med en ren båt. Se så snyggt dessa båtar är byggda!
Foto Red 2010-10-09

Aktern var inte i särskillt gott skick. Glappet i rodertappen skulle inte glatt en sjöfartsinspektör men Tomas har en svarv. Foto Red. okt 2010

Riktning av hjärtstocken i hydralpress. Foto red. i nov 2010

Hela rodermaskineriet i bild utom vajern. Enkelt men funktionellt. Foto red nov 2010

Riktat, inpassat, ombussat, svetsat och monterat nov 2010

I Sandviken har Matte kommit så långt att själva motorn är monterad på bottenramen och han har kunnat konstaterat att motorn trots långa, kalla bad och salthaltigtvatten har ett bra komp. Foto Mats Tägtström feb 2011

Dessvärre visade det sig efter rengörning att backslagstrumman var sprucken, vilket måste fixas innan slutgiltig ihopmontering och provkörning. Partrederiet runt 254 ger dock inte upp utan löser problemem när de uppstår. Trumman kommer att repas på ett eller annat sätt Foto Mats Tägtström feb 2011

 

Arbetet med 254 gick vidare, här följer en lägesrapport från 2011 03 30:

Båten är nu tät och har fått ett mer passande namn än Durkslaget. Vi enades om Sigvard efter Lidwalls chefskonstruktör.

Våren är i antågande och svetsjobbet går framåt. Foto A Winter

Mats åstadkommer underverk, backslaget är repararerat och nymålat.

Kylvatte pumpen står nu i begrepp att få nya bussningar. Detta var en av få originaldelar som saknades på vår varpbåt men i lager fanns en reservpump. Foto Mats Tägtström mars 2011.

 

Under våren blev svetsjobbet klart och vi kunde gå vidare med målning . Mats och Maja lade första varvet färg på Sigvard under en maj helg lördagen den 14:e

Invändigt

Utsidan

Skrovmålning kräver skrovmål

Så här bra har nog inte båten sett ut på många år. Nu står uppslagning av vattenlinjen och bottenmålning på agendan. Foto Mats Lidwall 2011 - 05 - 14

Cityvarvet 2011-05-11 Foto Piamaria Hallberg -Winter

Under tiden kombinerade Anders nytta med nöje och kunde hämta hem systerbåten nr126 Sveas propeller som Bengt Sandinge förtjänstfullt skänkte till Sigvard. Själva överlämnandet skedde ståndsmässigt på Götaverken i Göteborg. Vår BVV-10 har en minst sagt angripen snurra. Att Bengt är hängiven Lidwallsbåtälskare och bogserbåtsredare på västkusten vet ni väl vid detta laget. Besök deras hemsida Sandinge Bogsering ochSjötransport

 

Vi kan återigen rapportera att arbetet med vår motorvarpbåt Sigvard går framåt. Mats T. har slutmonterat motorn som snart kommer att PROVKÖRAS. Så här ser den ut just nu.Vilken pärla!

Foto Mars Tägtström 2011-05-16

Det är hit motorn ska, Sigvard 2011-05-24 Foto red.

Foto Mats Tägtström 2011-05-16

Ratt på Sigvard 2011-05-24 Foto red.

 

Mats T. startade upp motorn och den gick igång - efter både salta bad och många år i stillhet - på tredje sparken.

Sigvards motor går för första gången på många år. Det långa avgasröret känns igen från vår första bild på båten. Foto Mats T 2011- 05 - 29

Båten har fått namnet påmålat och styrningen sitter åter på plats.

Foto red 2011 - 05 - 29

Foto red 2011 - 05 - 29

Den 11 juni blev båten i stort färdigmålad. Bränsletanken visade sig dock inte tät varför jobb med den återstår. Och så fattas både durkar och bänkar.

Foto red 2011 - 06 - 11

Foto red 2011 - 06 - 11

Foto red 2011 - 06 - 11

Den 9 juli kom Matte T. ned till varvet med den nyrenoverade Sefflemotorn. Matte och Tomas provkörde på landbacken och lyfte sedan in motorn i Sigvard.

foto Tomas Blom 2011 - 07 - 09

foto Tomas Blom 2011 - 07 - 09

foto Tomas Blom 2011 - 07 - 09

Onsdagen den 27 juli kunde vi linjera in motorn, montera tanken, dra bränsle och kylvattenrör och sätta i gång cirkus Sigge som ljöd vackert över nejden.

Tomas drar kylvattenrör foto Red 2011-07-27

Vi kunde testa motorn med kylvatten. foto Red 2011-07-27

Tomas ringde Matte T och rapporterade att motorn var på plats och gick fint.
foto Red 2011-07-27

 

Spelet kan börja..

Under tiden jobbas det vidare i Sandviken med spelet. Foto Matte T.

Här ser ni lite av vad som krävs i verktygsväg. Foto Matte T.

Någar delar har blivit blästrade Foto Matte T.

 

Återtåget

Fredagen den 16 september 2011 var det dag att på hyrd kärra köra upp Sigvard till byggnadsorten. Med gemensamma krafter lastade vi trailern och drog norrut. Allt gick väl och på kvällen var hon åter på hemmaplan. En provtur stundade och då var det nödvändigt att montera varpspelskopplingen - utan den blir det ingen snurr på snurran.

Lastsäkringen kollas av chauffören Foto red.

I Hjortnäs

Varpspelskopplingen, också den restaurerad

 

Ett stort ögonblick, Sigvard i älven för första(!) gången 17 september 2011

Efter en hel del ansträngningar var Sigvard på gång i Österdalälvens kraftigt strömmande vatten.

Sigvard är åter i drift. Ännu fattas varpspelet och träbänkar och durk men den 17 september 2011 dunkade vi i strålande sol på Österdalälven med Övermo Varv i bakgrunden. Foto Magnus Lundgren från ångfartyget Engelbrekt.

Nedströms gick vi ca 6 knop men åter till Leksand - i motströmmen - var farten drygt 4

Vi hade jättetur med vädret som man ska ha när det är teknisk provtur.

Åter vid Leksands båtklubb kunde vi och omgivningen lyssna på en kulmotor som efter turen gick absolut jämnt även på tomgång. Nu skall båten återfå varpspelet, sittbänkar och durkar byggas och då kommer vattenlinjen att stämma. Alla bilder 2011 - 09 - 17 från Red.

 

Spelet är klart för montering. Foto Mats Tägtström okt 2011

Det kommer att bli jättesnyggt i Sigvard och vilket rassel sen. Varpspel är inte direkt tysta. Balken kommer från Domnarvers järnverk, Foto Mats Tägtström okt 2011

 

Sigvard väntar på kommande sommar. foto P.M. Winter Hallberg 2012 21 04

 

 

Anders, Janne o Mats mannar reling och planerar inför 2012.
foto P.M. Winter Hallberg 2012 21 04

Anders, Janne o Mats mannar reling och planerar inför 2012 . foto P.M. Winter Hallberg 2012 21 04

Under påskhelgen 2012 monterade Mats T. och Janne G. det renoverade varpspelet. Sigvard blir mer och mer i originalskick. Nu återstår att tillverka nya sittbänkar och durkar. Med andra ord; snart sjösättning! Partrederiet ser fram mot att testa varpspelet i praktiken och fina turer på Siljan och Österdalälven.

Spelet på plats. Foto Red 2012-04 -09

Spelet på plats. Foto Red 2012-04 -09.

Spelet på plats. Jämför gärna med bilden på vi startade upp jobbet 2009-12-30 .Foto Red 2012-04 -09.

Vi i partrederiet känner stor glädje och stolthet med vad vi åstadkommit, och för att vi bidragit till att bevara ett stycke varpbåtskultur.

K- märkningsbeslutet!

Hur gick det sen? Gå till Sommaren 2012

 

Tillbaka till Huvudsidan nr 254 Sigvard