Tillverkningsnr 253 typ BVV 10 byggd som  Varpbåt 12 senare Varparen 28 

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Fryksdalens Flottningsförening i Torsby 9 juni 1955. Flottningschefen hette Bucht. Längd 6,50 m. Bredd 2,20 m. Båten har en Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 BFV med motornummer 8782 och levererades med varpspel typ SM-7 för 8 mm. lina. Båten byggdes med skvättbord och i 4 mm plåt.

Varpbåt 12 vid Oleby. Foto Håkan Larson juli 1971

Håkan Larsson inkom med bilder och skriver:

"Här bifogar jag ett par bilder av Varpbåt 12, fotograferad i Oleby under sommaren 1971. På den ena av bilderna håller man på med upprensningsarbeten i ”Sarvika”, den plats där det avvecklade skiljestället hade legat tidigare. På den andra bilden, där båten är på väg ut igen efter middagsrasten, kan man nära kameran se den uppläggningsvagga som hade levererats med den inköpta bogserbåten Trängslet VI, året innan.

Varpbåt 12 vid Oleby. Foto Håkan Larson juli 1971

Följande har jag antecknat om Varpbåt 12:
Varpbåt 12, Motornummer; (Seffle), 8782, Typ; S15 BFV, Effekt; 10 hk, Varvtal; 750, Tillverkningsnummer; 253, Leveransår; 1955.”Kvar i Oleby 1969”, enligt bevarade noteringar. Varpbåt 12 var den sista kvarvarande motorvarpbåten hos Fryksdalens Flottningsförening och lämnade Oleby (förmodligen) 1974. Den fraktades då över till Klarälven för att användas av Klarälvens  Flottningsförening. Båtens vidare öden är okända."

Vänliga hälsningar
Håkan Larsson

Vart Varpbåt 12 tagit vägen var länge en gåta men i augusti 2018 inkom nya bilder från Helena Lundgren Landin som företagit en expedition på Klarälven. Inspirerade av detta tog vår forskning ny fart. En omfattande inre spaning vid skrivbordet ledde till att vi kunde belägga att det var Varparen 28 som vi hade väl dokumenterad, ehuru icke artbestämd. Teknisk bevisning i målet var skrovformen som var senare än nr 218 och spanten som var före nr 254.  Till hjälp var också den beprövade uteslutningsmetoden, vi hade ju vid tidpunkten koll på de flesta KFF- och FFF-båtarna. Till sist också ovärderlig hjälp av Håkan Larssons avskrift från material i FFF arkiv ovan. I oktober 2018 tror vi på ovanstående goda grunder  att gåtan med Varparen 28  är löst, En fråga som följt oss sedan vi startade hemsidan 2009.

Varparen 28 i Dyvelsten Foto maj 1987 från Bengt Sandinges arkiv

På nästa bild är båten ombyggd och moderniserad. Hon köptes i början av 1990 talet av Äventyr i Värmland från Klarälvens Flottningsförening som sålde vidare till Bengt Z i Torsby 2002. Bengt sålde i sin tur vidare till Fredrik i Forshaga 2007 och där fanns båten 2016.

Varparen 28 i mitten på 90-talet vid Ransby. Nätskyddet som KFF införde är kvar
Foto Nils-Erik Englund

Varparen 28 hette båten hos Klarälvens Flottningsförening,

Flottningen på Klarälven fortlevde längst i Sverige och lades inte ned förän 1992. Flottningschefen Bo Lundén var verksam fram till 1981 och försökte modernisera verksamheten. Han tyckte att den urgamla metoden att varpa timmer skulle bort och att KFF skulle investera i rena bogserbåtar. Så tillkom de sex båtarna i Dragarenserien. Men även äldre varpbåtar byggdes om och försågs med moderna dieselmotorer, Varparen 28 är ett bra exempel på detta. Inspirerad av timmerbåtar från Ångermanälven skar man upp fördäcket, placerade ratten längst fram och satte i en modern Yanmardiesel. Båten blev ombyggd vid verkstaden i Löved. Det var nog där och då tillverkningsskylten försvann.

Här på en närbild från flottningen på Varparen 28 ses hur ett skyddsnät satts upp för om bogserkroken för att skydda föraren vid ev. brott på bogsertrossen. Motorn har elstart men för alla eventualiteter finns också en paddel som ni ser så är det raka plattjärn i spanten. Foto Nils -Erik Englund


Varparen 28 2007 Foto i Reds samling

Äventyr i Värmland AB som arrangerade flottfärder från ex. Torsby på Klarälven köpte båten för att dra loss flottar som fastnat på sandbankar i älven. Den var inte speciellt lämplig för ändamålet så istället inköptes en stabilare och starkare båt från KFF  vid namn Minken som ursprunligen gick för Ångarmanälvens FF. Den var byggd på Rossöns Mek Vekstad. Varparen 28 blev fritidsbåt 2002. Båten har varit ute till försäljning flera gånger men 2016 var hon fritidsbåt i Forshaga och gick på Klarälven i trakten

Från en annons 2013

I full drift sommaren 2016 Foto Håkan Leverström aug 2016



På tur med  Varparen 28. Foto Helena Lundgren Landin 2018 07 28



Hon är sig lik och har återfått KFF.:s fina gröna färg. Ratten ser ut att vara en Lidwalls modell större.
Foto Helena Lundgren Landin 2018 07 28


Tillbaks