Tillverkningsnr 239 typ SV 3 hette troligen Ljusnan I senare/nu 109

Lidwall & Söner AB levererade troligen denna varpbåt till Ljusnans Flottningsförening i Bollnäs 1955. Längd 4,92 m, bredd 1,92 m. Båten var utrustad med en tändkulemotor typ Seffle S 13 på 5 hkr. Båten övertogs okänt år av Vattenregleringsföretag i Sveg. Där kallades den båt 109 / 88. Båten hade Seffle varpspelskoppling så vi förutsätter att det har suttit en tändkulemotor där en liten Deutzdiesel satt 2012. Båten användes av vattenregleringsföretaget för olika arbeten i strömmande vatten och det förekom att även spelet brukades. Båten var i full drift 2012, som ses på bilderna nedan.

Trots nya uppgifter och fina bilder från Torbjörn kom vi inte närmare när det gällde att fastställa denna båts tillverkningsnummer. Vi vet att spelet levererades i februari 1961. Det hade tillverkningsnr 390. Det fick red. att ställa följande frågor:


- Spelet levererades direkt till  Ljusnans Vattenregleringsföretag i Sveg, men det står även Ljusnans FF på beställningen. Det är dock överstruket, kan det vara så att spelet var utslitet efter bara 6 år tjänst för LFF och man beställde ett nytt spel då de övertog båten? I så fall är båten någon av de SV-3 som byggdes 1955; nr 239, 240 eller 249 ? Red chansar på nr 239

Vi kallade båten  nr 239 och hoppades att någon med mer kunskaper rättar oss om vi haft fel.

Nr 239 i timmer med barn ombord, troligen på lusttur En bild i digitalt museum från en okänd samling bilder upphittad i Fågelsjö Dalarna

Båten i arbete. Från utläggning av läns vid Halvfari kraftverk.
Foto Torbjörn Näs
2012 09 11

Båten i arbete. Från utläggning av läns vid Halvfari kraftverk.
Foto Torbjörn Näs
2012 09 11

Båten på torra land. Foto Torbjörn Näs 2012 11 11

Båten 2012 11 11. Foto Torbjörn Näs

Båten 2012 11 11. Foto Torbjörn Näs

Båten användes ofta till att föra bort flytande öar av torv, sk flyttuvor från kraftverkens vattenintag.
Då kom grinden till nytta. Foto Torbjörn Näs.

Båten är av den nyare typen, spantlös med utdragna däck som styvar konstruktionen. Foto Torbjörn Näs.

Spakstyrning på styrbordssidan. Foto Torbjörn Näs.

Spelet är av typen SM 4 med tillverkningsnr 390 men dessa fakta identifierar inte båten till 100%. Foto Torbjörn Näs.

Här ses en typisk varpspelskoppling av Seffle Motorverkstads tillverkning. Foto Torbjörn Näs.

Båten har timmerbur runt snurran. Foto Torbjörn Näs.

Stort Tack Torbjörn för dina foton och e-mail!

Tillbaks