Tillverkningsnr 159 typ BVV 10 nu Otto

Lidwall & Söner AB levererade denna motorvarpbåt till Billeruds AB, Sölje revir den 26 april 1952. Längd 6,40 m. Bredd 2,20 m. I orginal Seffle 10 hkr tändkulemotor typ S15 Bf med motornummer 7981. Levererades med varpspel typ SM-7.
Namnet är numera Otto.
Båtens historia har inte varit känd men 2015 01 11 kom ett e-brev från en av båtens tidigare ägare Kenth Karlsson som redde ut begreppen från det att Billerud sålde båten till att Lars Dicander köpte henne 2003. Med brevet följde fina bilder på Ottos turer på Vänern och Vättern vilket gör att hon troligen är den BVV 10 båt som gått längst distans för egen maskin. Kenth får själv berätta:

Hej Anders!

Till slut kommer här lite uppdateringar om min tidigare ägda varpbåt Otto (159) . Den levererades till Billerud AB 1952. Användes i Söljes troligtvis sparsamt, då jag ej kunde finna en endaste bula på båten när jag köpte den! 
1984 fanns båten vid Jössefors i samma sjösystem och ägare var då Sven Opperud. Hur länge Sven hade båten eller om det var han som byggde överbyggnaden på den vet jag tyvärr inte. Samma år såldes Otto till Håkan Åsberg, Vålberg som hade båten i Slottsbron, Vänern .

Två år senare 24 maj-86 köpte jag båten som kördes till Kristinehamn och döptes till Otto. Vintern 86/87 plockades orginal motorn ur och ned i minsta beståndsdel. Efter omgjutning av vevlager, byte av kullager och något drev satte jag ihop Sefflen som blev som ny igen! Motorn fick sedan en stor tvådelad motorhuv i teak som dämpade välljudet en del och var utmärkt som sittplats, ståplats och matbord!


Året efter hade Otto fått en helt ny teakinredning i ruffen samt pentry med kylskåp och diskho. Även ett kapell sydde vi upp. Otto användes mycket i vår ägo, bland annat långresor kors och tvärs över Vänern, Göta kanal över Vättern till Vadstena mm. Sista året i vår ägo körde vi över Vänern och via Dalslands kanal ända upp till Östervallskog. Otto rullade våldsamt i grov sjö så -94 såldes Otto till förmån för bogserbåten Bill som köptes i Kramfors.  Köpare nu blev P-G i Linnebäck som använde båten i sjösystemet mellan Karlskoga och Filipstad- Bergslags kanalen. År 2003 såldes Otto till nuvarande ägare Lars Dicander.

Mvh Kenth Karlsson (numer innehavare av BV 15 nr 187)

 

 

Otto går sedan 2003 på Dalälven mellan Borlänge och Gagnef

 

 

Otto i Dalälven Foto Red 2013 -07 -29

Otto vid Talludden, Dalslands Kanal, Bengtsfors båtklubb Foto Kenth Karlssons samling

Otto omkörd av Diana i Töreboda Göta kanal Foto Kenth Karlssons samling


Otto på öppet vatten på Vänern Foto Kenth Karlssons samling

Otto i stadsparken Arvika i norra delen av Glafsfjorden. Dit når man sjövägen genom Säffle Kanal.
Foto Kenth Karlssons samling

Otto på Dalslands kanal 1980 talet Foto fr. L. Dikanders samling

Båten har kommit till Dalarna 2003

Sefflemotorn är väl inbyggd

Som alla Seffleägare vet läcker backslagen alltid just på detta sätt. Provkörning på land 2003

Orginalmotorn har tillverkningsnummer 7981 och går som en klocka.

I Dalälven juli 2005

Under Mellstabron och Rv 70

Motljus på Dalälven.

Åter vid hemmabryggan efter en fin kvällstur Augusti 2005.

Botten upp!!! Lars håller på att blästra botten Foto Red 2010-08-08

BVV-10 båtarna finns i en massa versioner. Tänk att en snabbbyggd enkel arbetsbåt överlevt, i detta fall pimpad med finsnickrad inredning i teak! Foto Red 2010-08-08

Årets Varpbåtspaning inträffade på Dalälven Foto red 2014 07 27

Otto i god fart. Nu vet vi att hon är van vid vidare vatten. Foto red 2014 07 27

Deltagande båtar i 2014 års varpbåtsspaning Fr väster Balder från Indalsälven, BV- 15 nr 347 Bysjön och så Otto Foto red 2014 07 27

Tillbaks