Lidwallsbåtens dag den 6 augusti 2016

 

För fjärde gången - början på en tradition - arrangerade redaktionen Lidwallsbåtens dag vid kajen Leksand. Sedan den nya kajen invigdes har Siljans Fartygs Förening levandegjort sjöfarten på Siljan genom att varje vecka under sommaren ha en ny flottningsbåt på plats med visning på lördagarna. Vecka 31 har reserverats för båtar byggda av Lidwall & Söner AB i Leksand.

I år hade vi rekordstort deltagande av gamla motorvarpbåtar -hela 10 st. Av dessa var 7 båtar drivna av tändkulemotorer av Seffles välkända fabrikat och lika många var byggda av just Lidwalls. Vidare anslöt 5 st fritidsbåtar som blev Lidwalls alternativa produkt när marknaden för flottningsbåtar försvann i slutet av 1960-talet. Fyra båtar debuterade i år på sjön och ytterligare två kom tillfälligt hit från trakten av Säter och Hedemora för att visa upp sig och glädja publiken som red tror uppgick till ca 150-200 personer. Vädret var inte helt på vår sida men det var i alla fall uppehåll under större delen av dagen. Alla bilder från redaktione utom de där fotografen anges.


Vi började med att redan på onsdagen fylla upp kajen. Här med BVV-10 båtarna nr 254 Sigvard och nr 266 Varparen 19

BVV-10 båtarna nr 266 Varparen 19 och nr 254 Sigvard

BVV-10 båtarna nr 254 Sigvard och nr 266 Varparen 19

Sedan fyllde vi på med ytterligare redaktionsbåtar. BVV 4 nr 189 Inez är ingen sinekur att köra i hårt regnväder men allt för konsten.

Andra hade det bekvämare. Högsjöbåtarna nr 755 Karin och nr 681 Mairell på väg och våg.

Rundar Leksands kyrka med den välbekanta lökupolen.

Här anländer BVV-10 nr 50 Borgvik från Hedemora.

BVV 4 nr 356 Dalälven 1 är mindre och drogs smidigt bakom en vanlig bil. För första gången i Siljan.

Borgvik sjösatt, även den för första gången i Siljan.

Från  Insjön anlände Sven-Åke Blomqvist med DFF-båten  Bengt  i sällskap med Östersundsbygget Balder framförd av Urban Sondell.

Balder och Per Daniels BV 12 nr 285 Loke snyggt förtöjd på spring. Kanske nått vi skall tillämpa nästa år då vi räknar med ännu fler deltagande båtar. Foto Tom Smith.

Triss i BVV -10 båtar med vimpeln i topp. nr 50 Borgvik nr 266 Varparen 19 och  nr 254 Sigvard

Triss i BVV -10 båtar.

Sigvard vår K-märkta motorvarpbåt var flitigt igång. Här med Matte Tägtström vid rodret. Foto Tom Smith.

Lidwalls minsta motorvarpbåtar i två versioner tv. Spantbyggda  nr 232 Lina och mot kajen den spantlösa BVV 4 nr 356 Dalälven I

Vi höjer kameran och ser fem  Lidwallsbyggen.

Ingen av dessa tre högsjöbåtar har byggts för att befara Siljan men har kommit hit de senaste åren.  Från vänster nr 755 Karin  nr 681 Mairell och ytterst nr 737 Dodoj. Ytterligare en finns i sjön nr 799 Ulla Britt och ytterligare en - nr 626 Ferrina är under renovering. Hela fem av totalt 17 st byggda.

Så lika men ändå så olika .

Gerdt nr 206, som vid en större ombyggnation 1953 fick ett eget tillverkningsnummer hos Lidwalls, anländer med den välljudande 2 cylindriga Sefflemotorn

BV 12 nr 285 Loke har fått tillbaka varpspelet och har därmed fått ännu vackrare linjer.

Loke och Bengt vid kajen.

Tre varpbåtar och lika många Sefflenördar. Foto Tom Smith.

Ibland var det lite sol.

Två Ferrinor - okända Paloma och nr 637 Lisa

Borgvik på Österdalälven. Troligen första gången sedan provturen 1949.

Dragkamp mellan plåtbåtar.

Dalälven 1 på Österdalälven.

Så kom då åter regnet och avslutade en lyckad dag.

Dojdoj med  Lars och Lisa vänder åter mot Insjön.

Och Lisa med David går hem till Rättvik.

Tveksamt om det någonsin samlats så många Lidwallsbåtar på ett ställe,  Vi avslutar en lyckad dag med Christer Samuelssons fina foto taget från bron och redaktionen passar på att tacka alla deltagare som kom från när och fjärran.

Länk till Lidwallsbåtens dag 2017

Tillbaks